تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 6
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره یوسف آیه 53

(53) وَمَآ أُبَرِّئُ نَفْسِی إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارةُ بِالسُّوءِ إِلَّا مَا رَحِمَ رَبّی إِنَّ رَبِّی غَفُورٌ رَّحِیمٌ‏
ترجمه: و من نفس خود را تبرئه نمی‏کنم، چرا که نفس آدمی بدون شک همواره به بدی امر می‏کند، مگر آن که پروردگارم رحم کند که همانا پروردگار من آمرزنده‏ی مهربان است.
نکته‏ها:
در قرآن برای نفس، حالاتی بیان شده که به بعضی از آن اشاره می‏شود؛
1- نفس امّاره که انسان را به سوی زشتی‏ها سوق می‏دهد و اگر با عقل و ایمان مهار نشود، انسان یکباره سقوط می‏کند.
2- نفس لوّامه، حالتی است که انسان خلافکار خود را ملامت و سرزنش می‏کند و اقدام به توبه و عذرخواهی می‏کند. و در سوره قیامت از آن یاد شده است.
3- نفس مطمئنّه، حالتی است که تنها انبیا و اولیا وتربیت شدگان واقعی آنان، دارند ودر هر وسوسه وحادثه‏ای پیروزمندانه بیرون می‏آیند ودلبسته‏ی خدایند.
یوسف علیه السلام عدم خیانت و سربلندی خود را در این آزمایش مرهون لطف و رحم خداوند می‏داند وبه عنوان یک انسان که دارای طبیعت انسانی است خود را تبرئه نمی‏کند.
در روایات متعدد خطرات نفس و تبرئه آن و رضایت از نفس مطرح شده و راضی بودن از نفس را نشانه‏ی فساد عقل و بزرگترین دام شیطان دانسته‏اند.**غررالحکم.***
پیام‏ها:
1- هرگز خود را به پاکی مستائید و تبرئه نکنید. (ما اُبرّی نفسی)
2- انسان به طور طبیعی وغریزی، اگر در مدار لطف حق قرار نگیرد، گرایش منفی دارد.**امام سجاد علیه السلام در مناجات شاکّین برای نفس 15 خطر بیان فرموده که توجه به آن مفید است.*** (لامّارة بالسّوء)
3- یوسف تحت تربیت مخصوص خداست. کلمه (ربّی) تکرار شده است.
4- تنها رحمت او مایه نجات است. اگر انسان به حال خود رها شود، سقوط می‏کند. (الاّ ما رحم)
5- نفس خواهش خود را تکرار می‏کند تا گرفتارت کند. (لامّارة)
6- خطر هوای نفس جدّی است به آن ساده ننگرید. (انّ النفس لامّارة بالسوء)**در این آیه، چهار نوع تأکید بکار رفته است. (انّ لام تأکید - صیغه مبالغه - جمله اسمیه)***
7- علیرغم تمام خطرات، از رحمت او مأیوس نشوید. (غفور رحیم)
8- شرط کمال آن است که حتی اگر همه مردم او را کامل بدانند او خود را کامل نداند. در ماجرای حضرت یوسف علیه السلام برادران، همسر عزیز مصر، شاهد، پادشاه، شیطان، زندانیان همه گواهی به کمال او می‏دهند ولی خودش می‏گوید: (ما اُبَری نفسی)
9- بخشودگی، مقدمه‏ی دریافت رحمت الهی است. اول می‏فرماید: (غفور) بعد می‏فرماید: (رحیم)
10- انبیا با آنکه معصومند، اما غرائز انسانی دارند. (انّ النفس لامّارةبالسوء)
11- مربّی باید رحمت و بخشش داشته باشد.(انّ ربی غفور رحیم)