تربیت
Tarbiat.Org

امام و مقام تعلیم به ملائکه
اصغر طاهرزاده

راه نجات از غرب‌زدگی

می‌توان با یک ملاک روشن موقعیت خود را ارزیابی کرد، به این شکل که متوجه باشیم غرب بعد از رنسانس رابطه‌ی خود را با عالم غیب و معنویت قطع نمود تا با عقل خود زندگی کند. غربِ بعد از رنسانس، یعنی غرب بدون حجت الهی تا آنجا که توجه به حجج الهی را مورد تمسخر قرار دادند. حال اگر کسی در نظام اسلامی مدعی است که می‌خواهد رییس جمهور این کشور شود ولی نسبت خود را با غرب تعیین نکرده و فرهنگ غرب را نسبت به انقلاب اسلامی به عنوان ظلمات نمی‌شناسد، آیا می‌تواند انقلاب اسلامی را به اهداف مورد نظر نزدیک کند؟ انقلاب اسلامی ‌بستر زندگی منتظرانی است که می‌خواهند به وسیله‌ی واسطه‌های فیضِ بین ارض و سماء در زمان غیبت، نظام سیاسی خود را تدوین کنند، به طوری که نه تنها نظام سیاسی آن‌ها رابطه‌ی آن‌ها را با حجج الهی قطع نکند، بلکه نظام سیاسی آن‌ها از رهنمودهای حجج الهی برخوردار باشد، زیرا ولیّ فقیه از خود چیزی ندارد، او کاشف حکم خدا و امام معصوم است. پس هم جایگاه انقلاب اسلامی به خوبی مشخص است و هم جایگاه فرهنگ مدرنیته، به این شکل که یکی بر حاکمیت حجج الهی تأکید دارد و دیگری بر نفی حجج الهی اصرار می‌ورزد. حال اگر دولت‌مردی فرهنگ غربی را به عنوان یک نگاه دلپسند به عالم و آدم، اصالت داد بخواهد و یا نخواهد حجت‌های الهی را نادیده گرفته و چون آن‌ها را نادیده گرفته به غرب اصالت می‌دهد و نتیجه‌ی آن این می‌شود که در دل جامعه‌ی اسلامی که بنا بود از ظلمات غرب نجات پیدا کنیم، به زندگی و اهداف غربی آلوده می‌شویم و غرب‌زدگی به صورتی دیگر رخ می‌نمایاند، چون از حجج الهی غافل شدیم و حدّاقل در امور فردی از توصیه‌ی حضرت آیت الله بهجت«رحمة‌الله‌علیه» استفاده نکردیم تا قلب ما از نور آن ذوات مقدس محروم نگردد.
ما برای آن‌که گرفتار غرب‌زدگی نشویم چاره‌ای نداریم جز این‌که با نور حجت‌های خداوند زندگی کنیم. اگر به حجت‌های خدا رجوع کنیم و با توجه به این‌که خداوند به پیامبرش می‌فرماید: آن‌ها حجت‌های من هستند معلوم می‌شود خود او زمینه را فراهم ساخته که رسول خدا(ص) در غدیر منشأ ظهور ولایت اوصیای الهی شود و علی(ع) به عنوان وصی پیامبر(ص) معرفی گردد. پس ای پیامبر! به یک اعتبار این‌ها اوصیا تو نیستند، اوصیای من‌اند و تو نمایان کننده‌ی آن‌ها هستی. و آن‌ها «خَیْرُ خَلْقِی بَعْدَكَ» بهترین مخلوقات من بعد از تو می‌باشند. شناخت و پذیرفتن سیره‌ی بهترین مخلوقات عالم، بالاترین حسنه است و اگر کسی ولایت حجج الهی را پذیرفت، طبق آیه‌ی «إِنَّ الْحَسَنَاتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئَاتِ»(127) حسنات، سیئات و آثار آن‌ها را از بین می‌برند. بسیاری از نقص‌ها و کوتاهی‌های انسان از میان می‌رود و به شخصیتی بزرگ تبدیل می‌شود تا آن‌جایی که مفتخر به وعده‌ای می‌شود که قرآن در رابطه با آن می‌فرماید: «إلاّ مَن تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ عَمَلاً صَالِحًا فَأُوْلَئِكَ یُبَدِّلُ اللَّهُ سَیِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِیمًا»(128) مگر كسى كه توبه كند و ایمان آورد و كار شایسته كند پس خداوند بدی‌هایشان را به نیكی‌ها تبدیل مى‏كند و خدا همواره آمرزنده مهربان است. در رابطه با پذیرفتن سیره‌ی بهترین مخلوقات، نه‌تنها بسیاری از گناهان می‌ریزد بلکه آن گناهان تبدیل به حسنه می‌شود تا هیچ فرصتی از فرصت‌های گذشته از دست او نرفته باشد و همسنخ بهترین مخلوقات عالم بگردد.
خداوند با روشن‌کردن صفات اوصیای رسول خدا(ص) می‌خواهد بگوید من نه‌تنها مسیر عزت خود را نشان دادم بلکه مسیر نزدیکی به بهترین مخلوقات را نیز گشودم. در نتیجه آن‌ کسی‌که مسیر ولایت فقیه را به عنوان مسیر حجج الهی در زمان غیبت شناخت از برکات ارتباط با حجج الهی برخوردار می‌شود و بداند هرکس بخواهد مقابل این نور بایستد با هر دلیلی که باشد، حتماً خوار و ذلیل می‌شود. اتفاقات عجیبی که در دهه‌های اخیر همواره پیش آمده و ما کم‌تر از آن اندازه که شایسته است عبرت گرفته‌ایم، حکایت از همین موضوع دارد، در حالی‌که به گفته‌ی مقام معظم رهبری«حفظه‌الله»، «بعضی از مدیریت‌ها در بخشی از برهه‌های این سی سال زاویه‌هایی با مبانی انقلاب داشتند، اما ظرفیت انقلاب توانست این‌ها را در درون خود قرار بدهد، آن‌ها را در کوره‌ی خود ذوب کند، هضم کند و انقلاب بر ظرفیت خود و بر تجربه‌ی خود بیفزاید»(129) چون وقتی نظرها به امامان معصوم افتاد انتخاب‌های غلط موجب برگشت به سوی انتخاب‌های صحیح می‌شود آن‌هم همراه با تجربه‌ای که از انتخاب‌های غلط به دست آمده و زمینه‌ی ایجاد شعورِ برتر را برای مردم فراهم کرده تا نظام اسلامی را یک قدم جلوتر ببرد و مردم به حقیقت نزدیک‌تر ‌شوند. این است معنی این‌که باید معتقد بود روح زمانه روحی است به سوی توحید برتر. زیرا انقلاب اسلامی با توجه به این‌که تنها جریانی است که نظر به حجج الهی دارد به صحنه آمده و جریانی است که با قدرت، توحید الهی را نشان می‌دهد تا معلوم شود نظام استکباری حبابی بیش نیست، و بحمدالله انقلاب اسلامی در صحنه‌های متفاوت نشان داده که استکبار جهانی هیچ غلطی نمی‌تواند بکند، چون نظرها به حجج الهی که نمایش کامل توحیداند، معطوف است.
پروردگارا به حقیقت توحیدِ خودت هر جریانی که موجب به حجاب‌رفتن نور انقلاب اسلامی می‌شود، هر‌چه زودتر از مقابل انقلاب برطرف بگردان.
«والسلام علیكم و رحمةالله و بركاته»