تربیت
Tarbiat.Org

راهبردها در کلام و پیام حضرت آیة الله العظمی خامنه‏ای
مرکز غدیر‏‏‏

معنای استقلال اقتصادی‏

تاریخ: 15/2/1372
استقلال اقتصادی، یعنی ملت و کشور، در تلاش اقتصادی خود، روی پای خود بایستد، و به کسی احتیاج نداشته باشد. معنایش این نیست که ملتی که استقلال اقتصادی دارد، با هیچ کس در دنیا داد و ستد نمی کند. نه، داد و ستد، دلیل ضعف نیست. چیزی را خریدن، چیزی رافروختن، معامله کردن، گفتگوی تجاری کردن، اینها دلیل ضعف نیست. اما باید جوری‏باشد که یک ملت، اولا نیازهای اصلی خودش رابتواند خودش فراهم کند. ثانیا، در معادلات اقتصادی دنیا و مبادلات جهانی، وزنه ای باشد. نتوانند او را به آسانی کنار بگذارند. نتوانند او را به آسانی محاصره کنند. نتوانند او را به آسانی فرو بدهند، و هر چه می خواهند، به او املا کنند....البته می توانیم امروز ادعای استقلال اقتصادی بکنیم. اما به شرطها و شروطها. این، چند شرط دارد:
اولا اینکه در کشور، هر کس، هر کاری را که به عهده دارد، خوب انجام بدهد. که فرمود: رحم الله امرا عمل عملا فاتقنه. خدا رحمت کند آن مردی را، آن کسی را، که کاری را انجام بدهد و آن رامحکم و متقن انجام بدهد، خوب انجام بدهد
....شرط دوم این است که کسانی که پول و امکانات دارند، فقط به فکر خودشان نباشند
....شرط دیگر این است که درمحیط کار و تلاش اقتصادی این کشور، ابتکار وجود داشته باشد.
دولت تکیه کند به متفکرین و علمایی که در دانشگاهها هستند و درس می خوانند. خیال هم نکنند که تحقیق و حرف فلان متفکر اروپایی که چیزی گفته، همیشه همین است. امروز چیزی می گویند و بیست سال دیگر، ده سال دیگر، پنج سال دیگر، یک نفر عالم دیگر می آید و آن حرف راباطل می کند و یک حرف دیگر می زند. چرا ما عادت کرده ایم هر چه غربیها گفتند، بی قید و شرط بپذیریم و دست روی دست بگذاریم و از آنها گوش کنیم و قبول کنیم، شما باید درستش را پیدا کنید. اقتصاددان‏های کشور ما باید آنچه را که با اوضاع کشور ما، با عقاید ما، با خصوصیات مملکت ما و متناسب با مسایل اقتصادی ماست، پیدا کنند.