تربیت
Tarbiat.Org

راهبردها در کلام و پیام حضرت آیة الله العظمی خامنه‏ای
مرکز غدیر‏‏‏

الگوی زن مسلمان‏

تاریخ: 25/9/1371
این، شخصیت جامع الاطراف فاطمه ی زهراست. این، الگوست. الگوی زن مسلمان این است. زن مسلمان باید در راه فرزانگی و علم تلاش کند، در راه خودسازی معنوی و اخلاقی تلاش کند، در میدان جهاد و مبارزه - از هر نوع جهاد و مبارزه ای پیشقدم باشد، نسبت به زخارف دنیا و تجملات کم ارزش، بی اعتنا باشد، عفت و عصمت و طهارتش در حدی باشد که چشم و نظر هرزه ی بیگانه را به خودی خود دفع کند، در محیط خانه، دلارام شوهر و فرزندانش باشد، مایه ی آرامش زندگی‏و آسایش محیط خانواده باشد، در دامن پرمهر و پرعطوفت و با سخنان پرنکته و مهرآمیزش، فرزندان سالمی را از لحاظ روانی تربیت کند، انسانهای بی عقده، انسانهای خوش روحیه، انسانهای سالم از لحاظ روحی و اعصاب، در دامان او پرورش پیداکنند، و مردان و زنان و شخصیتهای جامعه را به وجود بیاورد. مادر از هر سازنده ای، سازنده تر و باارزش تر است. بزرگترین دانشمندان، ممکن است مثلا یک ابزار بسیار پیچیده ی الکترونیکی را به وجود بیاورند، موشکهای قاره پیما بسازند، وسایل تسخیر فضا را اختراع کنند، اما هیچ یک از اینها اهمیت آن را ندارد که کسی یک انسان والا به وجود بیاورد. و او، مادر است. این، آن الگوی زن اسلامی است.
من بارها به گویندگان و مبلغین قضیه ی زن عرض کرده ام: این ما نیستیم که باید از موضع خودمان دفاع کنیم، این فرهنگ منحط غرب است که باید از خودش دفاع کند. آنچه را که ما برای زن عرضه می کنیم، چیزی است که هیچ انسان اندیشمند با انصافی نمی تواند منکر شود که این برای زن خوب است. ما زن را به عفت، به عصمت، به حجاب، به عدم اختلاط و آمیزش بی حد و مرز میان زن و مرد، به حفظ کرامت انسانی، به آرایش نکردن در مقابل مرد بیگانه، برای آنکه چشم او لذت نبرد دعوت می کنیم. این بد است، این کرامت زن مسلمان است. این کرامت زن است. آنهایی که زن را تشویق می کنند که خود را به گونه ای آرایش بدهد که مردهای کوچه و بازار به او نگاه کنند و غرایز شهوانی خودشان را ارضا کنند، باید از خودشان دفاع کنند که چرا زن را تا این حد پایین می آوردند و تذلیل می کنند.، آنها باید جواب بدهند.
محیط دانشگاهها بسیار مهم است. در محیط دانشگاهها، خانمهای دانشجو و استاد باید سعی کنند روحیه و فرهنگ اسلامی‏را ترویج کنند. اجازه ندهید به کسانی - اگر خدای نکرده در دانشگاههای کشور هستند - که نسبت به حجاب اسلامی یا زنان و دانشجویان دختر مسلمان بی احترامی کنند. اجازه ندهید که اینها بتوانند افکار فاسد را منتشر کنند. محیط دانشگاه باید محیط اسلامی باشد، محیطی برای رشد انسان طراز اسلام، انسانی که الگویش فاطمه ی زهرا، سلام الله علیها، است. و این، برای آینده ی کشور فوق العاده مهم است.