تربیت
Tarbiat.Org

فضیلت سوره های قرآن(برگرفته از تفسیر نمونه)
آیت الله ناصر مکارم شیرازی

سوره احقاف

در فضیلت این سوره در حدیثى پیامبر گرامى اسلام(صلى الله علیه وآله) فرمود: «وَمَن قَرَأَ سورَةَ الاَحقافِ اُعطِىَ مِنَ الاَجرِ بِعَدَدِ کُلِّ رَمل فِى الدُّنیا عَشرُ حَسَنات وَمُحِىَ عَنهُ عَشرُ سَیِّئات وَرُفِعَ لَهُ عَشرُ دَرَجات; هر کس سوره احقاف را بخواند، به ازاى هر دانه شن که در این دنیاست ده حسنه به او داده مى شود و ده سیّئه محو مى گردد و ده درجه بر درجاتش افزوده مى شود».(103)
«احقاف» جمع «حِقف» (بر وزن رزق) به معنى شن هاى روان است که بر اثر وزش باد در بیابان ها به صورت مستطیل و کج و معوج روى هم انباشته مى شود. سرزمین قوم «عاد» را ازاین رو «احقاف» نامیدند که ریگستانى به این شکل بود. تعبیر حدیث مزبور ناظر به همین معناست.
بدیهى است این گونه حسنات و درجات تنها براى تلاوت الفاظ نیست، بلکه تلاوتى است سازنده و بیدارگر، در مسیر ایمان و تقوا. و محتواى سوره احقاف به راستى چنین اثرى دارد، اگر انسان طالب حقیقت و آماده عمل باشد.
و در حدیث دیگرى امام صادق(علیه السلام) فرمود: «مَن قَرَأَ کُلَّ لَیلَة أو کُلَّ جُمُعَة سورَةَ الاَحقافِ لَم یُصِبهُ اللّهُ بِرَوعَة فِى الدُّنیا وَآمَنَهُ مِن یَومِ القِیامَةِ; هر کس سوره احقاف را هر شب یا هر جمعه بخواند، خداوند وحشت دنیا را از او برمى دارد و او را روز قیامت از وحشت در امان مى دارد».(104)