تربیت
Tarbiat.Org

فضیلت سوره های قرآن(برگرفته از تفسیر نمونه)
آیت الله ناصر مکارم شیرازی

سوره کهف

در فضیلت این سوره روایات بسیارى نقل شده که اهمّیّت فوق العاده محتواى آن را بیان مى کند، از جمله:
1. پیامبر(صلى الله علیه وآله) فرمود: «آیا سوره اى را به شما معرّفى کنم که هفتاد هزار فرشته هنگام نزولش آن را بدرقه کردند و عظمتش آسمان و زمین را پر کرد؟»
یاران عرض کردند: آرى.
فرمود: «آن سوره کهف است. هر کس آن را روز جمعه بخواند خداوند تا جمعه دیگر او را مى آمرزد».
و طبق روایتى او را از گناه حفظ مى کند... و به او نورى مى بخشد که به آسمان مى تابد و از فتنه دجّال محفوظ خواهد ماند.(43)
2. در حدیث دیگرى پیامبر(صلى الله علیه وآله) فرمود: «هر که دَه آیه از اوّل سوره کهف را حفظ کند، «دجّال» به او زیانى نمى رساند و کسى که آیات آخر سوره را حفظ کند، نور و روشنایى براى او در قیامت خواهد بود».44
3. از امام صادق(علیه السلام) روایت شده است: «کسى که در هر شب جمعه سوره کهف را بخواند شهید از دنیا مى رود و با شهدا مبعوث مى شود و روز قیامت در صف شهدا قرار مى گیرد».(45)
بارها گفته ایم که عظمت سوره هاى قرآن، آثار معنوى و برکات اخلاقیش به سبب محتواى آن، یعنى ایمان و عمل به آن است.
و چون یکى از مهم ترین بخش هاى این سوره داستان قیام جمعى از جوانان باشخصیّت بر ضدّ طاغوت و دجّال زمان خود بود، قیامى که جانشان را به خطر افکند و تا سرحدّ مرگ پیش رفتند، امّا خدا آنها را حفظ کرد. توجّه به این واقعیّت مى تواند نور ایمان را در دل هاى آماده شعلهور سازد و او را در برابر گناهان و وسوسه دجّالان و حل شدن در محیط فاسد حفظ کند.
اوصاف تکان دهنده اى که از مجازات هاى دوزخ در آیات این سوره به چشم مى خورد و نیز سرنوشت شومى که در انتظار مستکبران است در آیات این سوره انعکاس وسیع یافته، توجّه به علم بى پایان خدا که در ضمن مثال جالبى در این سوره بیان شده، همگى مى تواند این اثر را تکمیل کند. انسان را از فتنه هاى شیاطین حفظ کند، نور پاکى در قلب او بیفشاند و با شهدایش محشور سازد.