تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر سوره عنکبوت
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 29.‏ عنکبوت آیه 25

آیه
وَقَالَ إِنَّمَا اتَّخَذْتُم مِّن دُونِ اللَّهِ أَوْثَاناً مَّوَدَّةً بَیْنِکُمْ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا ثُمَّ یَوْمَ الْقِیَامَةِ یَکْفُرُ بَعْضُکُم بِبَعْضٍ وَیَلْعَنُ بَعْضُکُم بَعْضاً وَمَأْوَاکُمُ النَّارُ وَمَا لَکُم مِّن نَّاصِرِینَ
ترجمه
و (ابراهیم) گفت: شما به جای خدا بت‏هایی را اختیار کرده‏اید که مایه‏ی پیوند شما در زندگی دنیاست؛ امّا روز قیامت، بعضی از شما بعضی دیگر را انکار و برخی از شما برخی دیگر را لعنت خواهد کرد، و جایگاه شما (در) آتش است و برای شما یاورانی نخواهد بود.
نکته ها
در میان قبایل بت‏پرست، بت‏ها محور بودند و هر قبیله‏ای بت مخصوص داشت، مثلاً: قریش بتی به نام «عُزّی‏»، قبیله‏ی سقیف، بت «لات» داشت و اوس و خزرج «مَناة» داشتند. این بت‏ها وسیله‏ی پیوند بت‏پرستان با نیاکانشان بود.
در آیه‏ی هفده خواندیم که ابراهیم‏علیه السلام قبل از تهدید به آتش، به قوم خود فرمود: «انّما تعبدون من دون اللّه اوثاناً» شما به جای خدا به پرستش بت‏ها رو آورده‏اید، پس از نجات از آتش، با قاطعیّت وصراحت بیشتری فرمود: «انّما اتّخذتم من‏دون اللّه اوثاناً»، بنابراین در آتش انداختن ابراهیم‏علیه السلام، در تبلیغ وهدف او تأثیری نداشت وآن حضرت مردم را رها نکرد.
امام صادق‏علیه السلام به یکی از یاران خود فرمود: هیچ گروهی به رهبری اقتدا نمی‏کنند، مگر آن که در روز قیامت، میان آن رهبر و پیروانش، لعنت رد و بدل خواهد شد، جز شما که در خط اهل‏بیت پیامبرعلیهم السلام هستید. «انّه لیس من قوم ائتمّوا بامام فی الدنیا الاّ جاء یوم القیامة یلعنهم و یلعنونه الاّ انتم...»**تفسیر نورالثقلین ؛ کافی، ج‏8، ص‏146.***
گاهی باید به طرح‏ها و عملکرد دشمن، کوبنده‏تر پاسخ داد؛ در آیه‏ی قبل خواندیم که کفّار، طرح دادند تا ابراهیم را در آتش بیندازند، «حرّقوه» و خداوند به آنان پاسخ می‏دهد: جایگاه ابدی شما آتش است. «مأواکم النار» آری، گاهی کلوخ‏انداز را پاداش سنگ است.
پیام ها
1- پیوندهای عاطفی، تأثیر فراوانی در باورها و عقائد انسان دارد. «انما اتّخذتم... اوثانا مودّة بینکم»
2- دوستی‏های غیرالهی، موسمی و مقطعی بوده و سرانجام به دشمنی و لعنت تبدیل خواهد شد. «مودّة بینکم فی الحیاة الدنیا... یلعن بعضکم بعضا»
3- در انتخاب راه، آینده‏نگر باشیم. «مودّة بینکم... مأواکم النار»
4- دوستی‏های غیر الهی، در قیامت هیچ گونه کارایی ندارد. «ما لکم من ناصرین»