تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر سوره عنکبوت
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 29.‏ عنکبوت آیه 41

آیه
مَثَلُ الَّذِینَ اتَّخَذُواْ مِن دُونِ اللَّهِ أَوْلِیَآءَ کَمَثَلِ الْعَنْکَبُوتِ اتَّخَذَتْ بَیْتاً وَإِنَّ أَوْهَنَ الْبُیُوتِ لَبَیْتُ الْعَنکَبُوتِ لَوْ کَانُواْ یَعْلَمُونَ
ترجمه
مَثَلِ کسانی که غیر خدا را سرپرست خود برگزیدند، همانند مَثَل عنکبوت است که (برای خود) خانه‏ای ساخته؛ و البتّه سست‏ترین خانه‏ها خانه‏ی عنکبوت است اگر می‏دانستند.
نکته ها
به مناسبت این آیه، این سوره، عنکبوت نام گرفته است.
از افلاطون نقل شده که مگس حریص‏ترین حشره است که برای معاش خود روی ترشی، شیرینی، آلودگی وزخم می‏نشیند؛ ولی عنکبوت در گوشه‏ای می‏تند وقناعت دارد، جالب این است که خداوند فعّال‏ترین وحریص‏ترین حیوان را طعمه گوشه‏گیرترین حیوان قرار می‏دهد، مگس با پای خود به سراغ عنکبوت می‏رود و او با تارهای خود مگس را شکار می‏کند.
پیام ها
1- استفاده از مثل، یکی از بهترین شیوه‏ها در تعلیم و تربیت است، «مثل الّذین ...» و بهترین مثال‏ها، مثالی است که در همه‏ی زمان‏ها و مکان‏ها و برای همه‏ی اقشار مردم ملموس باشد. «کمثل العنکبوت»
2- بنای شرک، مانند خانه‏ی عنکبوت سست و بی‏اساس است. «مثل الّذین... کمثل العنکبوت...»
3- عنکبوت، در اماکن متروکه خانه می‏سازد؛ شرک نیز در روح‏های دور از خدا جا گرفته و تأثیر می‏گذارد. «دون اللَّه - کمثل العنکبوت»
4- خانه‏ی عنکبوت، تنها اسم خانه را دارد؛ غیر خدا نیز اسم‏هایی بیش نیستند. «دون اللَّه - أوهن البیوت»
5 - عنکبوت، در عالم خود خیال می‏کند که خانه دارد و خانه‏اش در برابر حوادث مقاوم است؛ مشرک نیز به چنین توهّمی دچار است. «أوهن البیوت»
6- ولایت الهی، بنیانی مرصوص و بنایی آهنین دارد، «کانّهم بنیان مرصوص»**صف، 4 .*** امّا ولایت غیر خدا، بسیار سست است. «أوهن البیوت»
7- گاهی انگیزه‏ها، خیالات و دوستی‏ها، مانع فهمیدن حقّ است. «لو کانوا یعلمون» (چنانکه می‏گویند: «حبّ الشی‏ء یعمی و یصمّ»، برخی علاقه‏ها انسان را کور و کر می‏کند.)
8 - مشرکان از سر جهل و بی‏خبری به سراغ غیر خدا می‏روند. «لو کانوا یعلمون»