تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر سوره عنکبوت
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 29.‏ عنکبوت آیه 46

آیه
وَلَا تُجَادِلُواْ أَهْلَ الْکِتَابِ إِلَّا بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ إِلَّا الَّذِینَ ظَلَمُواْ مِنْهُمْ وَقُولُواْ آمَنَّا بِالَّذِی أُنزِلَ إِلَیْنَا وَأُنزِلَ إِلَیْکُمْ وَإِلَهُنَا وَ إِلَهُکُمْ وَاحِدٌ وَنَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ
ترجمه
و با اهل کتاب جز با بهترین شیوه مجادله نکنید، مگر ستمگران از آنان، و (به آنان) بگویید: ما به آنچه (از سوی خدا) بر ما و شما نازل شده ایمان داریم، و خدای ما و خدای شما یکی است و ما تسلیم او هستیم.
نکته ها
«جدال» در لغت به معنای به هم تابیدن است. به گفتگوهای دو نفر که با هم درگیری لفظی پیدا می‏کنند تا بر یکدیگر پیروز شوند، جدال می‏گویند.
«جدال احسن» به گفتگویی گفته می‏شود که همراه آن طعنه، استهزا، ناسزا و اهانت نباشد، بلکه بر اساس استدلال و محبّت و با انگیزه‏های اصلاحی باشد. از کلمه‏ی «قولوا» بعد از سفارش به جدال احسن، استفاده می‏شود که این لحن آیه، خود نمونه‏ی جدال احسن است.
امام صادق‏علیه السلام نمونه جدال احسن را آیات آخر سوره‏ی یس معرّفی فرمودند که شخصی استخوان پوسیده‏ای را پودر کرد و گفت: «مَن یحیی العظام» کیست این را زنده کند؟! قرآن پاسخ داد که «قل یُحییها الّذی أنشأها اوّل مرّة» همان که اوّل به آن روح داد بعد هم آن را زنده می‏کند.**تفسیر نورالثقلین.***
1- گفتگو با غیر مسلمان نیز باید با بهترین شیوه باشد. «لاتجادلوا اهل الکتاب الاّ بالّتی هی أحسن»
2- جدالی مورد پذیرش است که محتوای آن و شیوه و الفاظش احسن باشد. «بالّتی هی أحسن»
3- تبادل نظر و گفتگوی صحیح میان مکتب‏ها، فرهنگ‏ها و امّت‏ها مورد قبول اسلام است. «بالّتی هی أحسن»
4- مخاطبانِ خود را بشناسیم و با هر دسته به نوعی مناسب برخورد کنیم. زیرا برای ستمگران، منطق، گفتگو و نرمش کارساز نیست. «الاّ الّذین ظلموا»
5 - همه‏ی مخالفان اسلام، ستمگر نیستند. «الاّ الّذین ظلموا منهم»
6- در گفتگوها، قبل از اظهار عقیده و نظر، آنچه را که مورد اتفاق است مطرح کنیم. «الهنا و الهکم واحد»
7- ایمان به تنهایی کافی نیست، تسلیم و اطاعت نیز لازم است. «آمنّا... نحن له مسلمون»