تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر سوره عنکبوت
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 29.‏ عنکبوت آیه 65

آیه
فَإِذَا رَکِبُواْ فِی الْفُلْکِ دَعَوُاْ اللَّهَ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ فَلَمَّا نَجَّاهُمْ إِلَی الْبَرِّ إِذَا هُمْ یُشْرِکُونَ
ترجمه
پس هنگامی که بر کشتی سوار شوند (و خطر را احساس کنند،) خدا را با اخلاص می‏خوانند (و غیر او را فراموش می‏کنند) پس همین که (خداوند) آنان را به سوی خشکی رساند و نجات داد، باز ناگاه به شرک بر می‏گردند.
نکته ها
سؤال: مادّیون در تحلیل خود، برای ریشه‏ی ایمان، مسأله‏ی ترس را مطرح می‏کنند و می‏گویند: سرچشمه‏ی مذهب ترس است. انسانی که بترسد، در کودکی به مادر و در بزرگسالی به قدرتی موهوم به نام خدا پناه می‏برد. آیا این آیه که می‏گوید: بعضی مردم، هنگام احساس خطر و غرق شدن، خدا را می‏خوانند، نظریّه‏ی آنان را تأیید نمی‏کند؟
پاسخ: این آیه می‏فرماید: توجّه به خدا به هنگام ترس است، نه آنکه اصل وجود خدا، مولود ترس است. مثلاً ما به هنگام دیدن سگ و احساس خطر، رو به سنگ می‏رویم؛ امّا این، بدان معنا نیست که اصل سنگ به خاطر سگ به وجود آمده باشد. وجود قدرتی لایزال در هستی، امری فطری است که به هنگام حوادث، مورد توجّه انسان واقع می‏شود.
پیام ها
1- ترس، غبارهای غفلت را برطرف و فطرت‏خداجویی را بیدار می‏کند. «فاذا رکبوا... دعوا اللّه...»
2- ایمان نباید موسمی و مقطعی باشد. «فلمّا نجّاهم... یشرکون»
3- زمین و زمان، مثال‏های قرآن را کهنه نمی‏کند. کشتی‏سواری در طول تاریخ بشر بوده است. «فاذا رکبوا فی الفلک...»
4- مهم‏تر از اخلاص، حفظ آن است. «مخلصین - اذا هم یشرکون»
5 - دعای خالصانه، مستجاب است. «دعوا اللّه مخلصین... فلمّا نجّاهم» (پس از دعا، حرف «فاء» در «فلمّا»، نشانه‏ی استجابت دعا می‏باشد)
6- نجات از مشکلات وحوادث، راهی است برای شکر نه شرک.«اذا هم‏یشرکون»