تربیت
Tarbiat.Org

عفت و اعمال منافی با عفت در روایات معصومین (علیه السلام)
نامشخص

1-3- احادیث معصومین (علیه السلام) و اعمال منافی عفت‏

جرایم و گناهان را از جهت انگیزه و انگیزش می‏توان به سه دسته کلی تقسیم نمود، اول جرائمی که فقط انگیزه بیرونی دارند، این نوع جرایم ممکن است بی‏سابقه و در هر زمان یا مکانی حادث گردد. برخی جرایم علاوه بر انگیزه بیرونی در درون انسان نیز زمینه دارد، با این تفاوت که در برخی انگیزه درونی بسیار قویتر از انگیزه بیرونی است و در برخی انگیزه بیرونی قویتر است و این دو دسته از جرایم همواره با بشر بوده است و زمانی و مکانی نیست اگرچه ممکن است شکل و پیچیدگی آن تغییر نماید. لذا امروزه نیز ممکن است شخصی مرتکب همان جرمی که قابیل برای اولین بار در زمین انجام داد بشود، یعنی نگاه آلوده و طمع به ناموس دیگری و بالاخره قتل برای رسیده به امیال شهوانی. این سه جرم تازگی ندارد، لذا در کلمات تمام انبیاء درباره آنها سخن گفته شده است.
اعمال منافی عفت از نوع جرایمی است که انگیزه درونی آنها قویتر از انگیزه بیرونی است و عوامل بیرونی نقش محرک انگیزه درونی دارند. لذا به غیر از معصومین (علیه السلام) همه انسان‏ها در معرض لغزش به ورطه این نوع گناهان هستند. پیامبر اکرم (صلی‏الله‏وعلیه‏وآله) و ائمه اطهار (علیه السلام) دقیقترین و جامعترین نگاه به این جرایم و گناهان داشته‏اند. در جاهای مختلف و به زبان‏های گوناگون حتی زبان دعا و مناجات نسبت به پی‏آمدهای دین‏زدا، انسانیت‏سوز و جامعه برانداز این نوع جرایم اشاره نموده و به شکل‏های متفاوتی به عواملی که انسان را به آن اعمال می‏کشاند و مقدمات ارتکاب آنها را فراهم می‏کند هشدار داده و دستور به پرهیز از آنها داده‏اند و بسا حداقل یکی از حکمت‏ها و فلسفه‏های حرمت و کراهت بسیاری از گناهان که امروزه پذیرش حرمت و کراهت آنها برای برخی سخت یا عجیب است همین است که آن عمل عامل تحریک کننده و کششی به اعمال منافی عفت است و بیشتر از باب مقدمه حرام، حرام شده است مانند مصاحبت غیر ضروری زن و مرد و نمونه‏های دیگری که در بحث عوامل کششی خواهد آمد.
معصومین (علیه السلام) فقط به بیان حرمت، آثار و عوامل کششی اکتفا نکردند، بلکه به راه‏های جلوگیری نفس از تحریک و انگیزش برای ارتکاب آن اعمال و عوامل بیرونی که انسان را از ارتکاب این نوع اعمال بازمی‏دارد نیز پرداخته‏اند و حتی جزئیات آنها را نیز بیان کرده‏اند. جامعیت آنچه که ائمه اطهار (علیه السلام) عرضه داشته‏اند به گونه‏ای است که اگر امروز برای اسقراء و یافتن این سه موضوع در عینیت جامعه مسلمان ایران با هزینه هنگفتی توسط متخصصین علوم اجتماعی یا اساتید علوم تربیتی به یک تحقیق میدانی گسترده مبادرت ورزیم، نتایجی که به دست خواهد آمد از آنچه که معصومین (علیه السلام) ارائه کردند دقیقتر و جامعتر نخواهد بود. برای اثبات این ادعا کافی است گروهی از محکومین به جرایم اعمال منافی عفت در زندان‏ها و گروهی که هرگز به این نوع اعمال آلوده نشده‏اند از طریق روش مصاحبه مورد تحقیق قرار گیرند. قطعا حداقل یکی از عوامل کششی که ائمه (علیه السلام) بیان کرده‏اند در گروه اول و حداقل یکی از عوامل بازدارنده که آن پیشوایان حق (علیه السلام) عرضه داشتند در گروه دوم خواهیم یافت و عاملی خارج از آنچه آنان هدیه نمودند به دست نخواهد آمد.
در این کتاب سعی شده با جستجو در روایات بسیار زیادی و حتی تأمل در احادیثی که به ظاهر ربطی با اعمال منافی عفت نداشته‏اند آثار اعمال منافی با عفت و عللی که انسان را به آنها سوق می‏دهد و راهکارهایی که کمک می‏کند مسلمان خود را از لغزیدن به ورطه این نواع جرایم حفظ کند اصطیاد گردد و به نحوی مرتب و ارائه گردد که به سهولت قابل استفاده فرهنگ‏سازان و برنامه‏ریزان و نهادهای متولی پیشگیری از جرایم و مبارزه با مفاسد قرار گیرد.