تربیت
Tarbiat.Org

عفت و اعمال منافی با عفت در روایات معصومین (علیه السلام)
نامشخص

2-1-4- خلوت با زن نامحرم‏

از دیگر اموری که رابطه زن و مرد را بحرانی می‏نماید، معاشرت و اختلاط زن و مرد در محیطهای خلوت و بدور از چشم دیگران است مثلا معاشرت زن و مرد در خانه خلوت، پارکهای خلوت و تمام محیطهایی که انسان را از چشم دیگران دور و پنهان می‏نماید. در روایات بسیار هشدار داده شده که زن و مرد باید از مصاحبت و معاشرت در محیط خلوت و به دور از انظار دیگران پرهیز نمایند، چون دل را به فساد و به تمنای اعمال منافی عفت می‏کشاند و بالاخره به فتنه دچار می‏سازد و اساسا علی (علیه السلام) می‏فرماید سبب اعمال منافی عفت و فجور خلوت با زن نامحرم است(63).
چرا که در این حالت به قول پیامبر (صلی‏الله‏وعلیه‏وآله) زن ریسمان و زنجیر شیطان برای به بند کشیدن مرد است. قال رسول الله (صلی‏الله‏وعلیه‏وآله): النساء حبائل الشیطان و لولا هذه الشهوه لما کان للنساء سلطنه علی الرجال(64) زنان (قابلیت دارند تا) ریسمان‏های شیطان باشند و اگر این شهوت (لجام گسیخته جنسی) نبود برای زنان سلطه‏ای بر مردان نبود.
روی أن موسی (علیه السلام):... و احذرک ثلاثا: لاتخل بامرأه لاتحل لک فانه ماخلا رجل بامرأه لاتحل له الا کنت صاحبه دون أصحابه حتی أفتنه و أفتنها به...(65) از سه چیز پرهیز نما، از جمله هرگز با زنی که محرم تو نیست خلوت مکن زیرا هیچ مردی با زنی خلوت نکرد مگر آنکه بدور از چشم دیگران زن مرد را به فتنه (بی عفتی) کشید و زن گرفتار فتنه مرد شد.
رسول خدا (صلی‏الله‏وعلیه‏وآله) فرمود: أربع مفسده للقلوب: الخلوه بالنساء و...(66)
پیامبر خدا (صلی‏الله‏وعلیه‏وآله): چهار چیز مایه تباهی دلهاست: خلوت کردن با زنان و...
پیامبر (صلی‏الله‏وعلیه‏وآله) در روایتی می‏فرماید: لایخلون رجل بامرأه الا کان ثالثها الشیطان، یعنی زن و مردی با یکدیگر خلوت نمی‏کنند مگر آنکه شیطان سومین آنها است تا آنان را به تباهی بکشاند(67).