تربیت
Tarbiat.Org

عفت و اعمال منافی با عفت در روایات معصومین (علیه السلام)
نامشخص

3-2-4- مجالس لهو و عیاشی و کلوپ‏ها

مجالس لهو و عیاشی علاوه بر اینکه خود یکی از مصادیق اعمال منافی عفت است، خود به طور مستقیم سبب سایر اعمال منافی عفت می‏شود. امروزه این نوع مجالس تحت عناوینی چون پارتی، کلوپ و حتی مجالس جشن تولد، جشن عروسی و ... تشکیل می‏شود و حتی در برخی اماکن عمومی نیز شکل می‏گیرد.
در فقه اسلامی حرمت آن مورد اتفاق تمام فقیهان است و در روایات از تشکیل مجالس لهو و عیاشی و شرکت در آنها به شدت نهی شده است و تشکیل و شرکت در این نوع مجالس را عامل سستی اراده، ضعف عقل، فساد ایمان و هیجان شهوت وقوع در فتنه و زنا معرفی شده است(98).
علی (علیه السلام): مجالس الهو تفسد الایمان یا الأباطیل موقعه فی الأضالیل یا الهو یفسد عزائم الجد(99) یا مجالسه اهل الهو ینسی القرآن و یحضر الشیطان(100)
امام علی (علیه السلام): مجالس سرگرمی (و خوشگذرانی) ایمان را تباه می‏کند. کارهای بیهوده،(انسان را) در گمراهی هامی افکنند. سرگرمی، تصمیمات جدی را تباه می‏کند. همنشینی با اهل سرگرمی، قرآن را به فراموشی می‏سپارد و شیطان را حاضر می‏کند.
علی (علیه السلام):لاتغرنک العاجله بزور الملاهی فان الهو ینقطع و یلزمک ما اکتسبه من المآثم(101)
امام علی (علیه السلام): زنهار که دنیا با سرگرمیهای دروغین خود تو را نفریبد؛ زیرا هوس سرانجام به پایان می‏رسد و گناهانی که کسب کرده‏ای برایت باقی می‏ماند.