تربیت
Tarbiat.Org

عفت و اعمال منافی با عفت در روایات معصومین (علیه السلام)
نامشخص

4-2-4- زیاده خوری و شراب خوری و مصرف مخدرات‏

یکی از عواملی که در روایات سبب هیجان شهوت و کشیده شدن انسان به اعمال منافی عفت معرفی شده زیاده خوردن، میگساری و مصرف مخدرات است که مبادرت به آنها برای انسان جنبه لغو و بیهوده دارد. البته شرب خمر خود فی‏النفسه از مصادیق اعمال منافی عفت است که در روایات آثار زیانباری برای آن برشمرده شده از جمله ارتکاب زنا.
بدون شک پرخوری، شراب نوشی و مصرف برخی از قرصها را می‏توان در شمار لغوگرائی تلقی کرد که زمینه مساعدی برای ارتکاب اعمال منافی عفت می‏باشد و هر سه مورد نهی معصومین (علیه السلام) می‏باشد(102).
امام صادق (علیه السلام): لیس شی‏ء أضر لقلب المؤمن من کثره الأکل و هی مورثه شیئین، قسوه القلب و هیجان الشهوه(103)
امام صادق (علیه السلام): برای قلب مؤمن چیزی زیانبارتر از پرخوری نیست. پرخوری موجب دو چیز می‏شود: سنگدلی و تحریک شهوت.
قال علی (علیه السلام): نعم العون المعاصی الشبع(104)
امام علی (علیه السلام): سیری یاور خوبی برای گناهان است.
علی (علیه السلام): ادمان الشبع یورث الأشر و یفسد الورع(105)
امام علی (علیه السلام): سیری سرمستی می‏آورد و پارسایی را تباه می‏کند.
قال الصادق (علیه السلام): حرم الله الخمر لفعلها و فسادها لأن مدمن الخمر تورثه الارتعاش و تذهب بنوره و تهدم مروته و تحمله علی أن یجترء علی ارتکاب المحارم و سفک الدماء و رکوب الزنا و لایؤمن اذا سکر أن یثب علی حرمه و لایفعل ذلک و لایزید شاربها الا کل شر(106)
امام صادق (علیه السلام): خداوند شراب را به علت تأثیر بد و فسادی که به وجود می‏آورد حرام کرد؛ زیرا میگسار دچار رعشه (اندام) می‏شود، نورانیت دلش از بین می‏رود، مردانگی و مروت را از دست می‏دهد، در ارتکاب کارهای حرام و خونریزی و زنا گستاخ و بی‏پروا می‏شود و در حال مستی و نابخردی هیچ بعید نیست که به محارم خود تجاوز کند. شراب بر شرابخوار جز شر و بدی نمی‏افزاید.