تربیت
Tarbiat.Org

عفت و اعمال منافی با عفت در روایات معصومین (علیه السلام)
نامشخص

2 - 7 - دام شبکه‏ای مفاهیم توسعه و هژمونی آمریکا

صهیونیست‏ها از آغاز قرن 20 تا اواسط قرن 20 با ترفندهای خود در تسلط بر آمریکا و انگلیس پیشرفتهای بسیاری داشتند. زمانی که ترومن بعد از پایان جنگ جهانی دوم در سال 1949 ریاست جمهوری آمریکا را به دست گرفت. در نطق آغازین خود نوید عصر جدیدی به نام عصر توسعه را داد او گفت: ما باید برنامه جسورانه‏ای را در پیش بگیریم تا مزایای پیشرفتهای علمی و صنعتی خود را در خدمت بهبود و رشد مناطق کم توسعه یافته قرار دهیم. امپریالیسم کهن که بر اساس استثمار خارجی مبتنی بود در طرحهای ما جایی ندارند. ما برنامه‏ای را برای توسعه در ذهن داریم که بر اساس رفتاری عادلانه و دموکراتیک استوار است(252).
ترومن با استعمال کلمه کم توسعه یافته کشورها را به شمال و جنوب تقسیم کرد و در آن روز دو میلیارد نفر در یک طرف قرار گرفتند و خود را در آینه دیگران مسخ شده دیدند، آینه‏ای که آنها را تحقیر می‏کرد و هویت آنها را غیر از آنچه بودند و هستند تعریف می‏کرد و آنان را محکوم به وارد شدن به یک میدان مسابقه گلادیاتور با قواعد بازی از قبل طراحی شده می‏نمود. مسابقه توسعه با کشورهای توسعه یافته - که همواره باخت با آنان بود. آن روز که ترومن عصر توسعه را نوید داد، هیچ کس نمی‏دانست که توسعه ابزاری برای رقابت بین نظامهای سیاسی خواهد بود و پس از 20 سال، شکاف بین کشورهای شمال و جنوب 30 برابر می‏شود و حجم عظیمی از ثروت کره زمین در دست صهیونیستها قرار می‏گیرد و با پدید آمدن سازمانهای بین المللی و تصویب کنوانسیون‏های بین المللی، حکومتهای مستقل و غیر صهیونیست در شبکه عنکبوتی سیاسی، اقتصادی و امنیتی به دام می‏افتند و زمینه اعلام علنی سلطه و مدیریت جهانی صهیونیسم ترکیب شده از عنودهای یهودی و عنودهای مسیحی فراهم می‏شود.
دهه 80 دهه افول واژه توسعه بود اما با شروع دهه 90 بار دیگر واژه توسعه با وسعت و دامنه وسیعتری به ادبیات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشورها حقنه شد.
این بار توسعه زایش زیادی نمود و مفاهیمی چون توسعه اجتماعی، توسعه فرهنگی، توسعه سیاسی و مفاهیمی از قبیل مشارکت، آزادی، برابری سطح زندگی، برنامه ریزی، امنیت بین المللی، دموکراسی، جامعه مدنی، جهان واحد، جهان سازی و نظم نوین جهانی با خود به همراه داشت.
هر کدام از این مفاهیم صادراتی وقتی وارد کشورهای هدف می‏گردد، آنان را وارد یک شبکه به هم پیوسته مفاهیم می‏کند که گریزی از آن شبکه نیست. در این شبکه یا باید تسلیم قالب‏ها و تعریف‏های از پیش ساخته سازمان‏های به ظاهر علمی صهیونیستی یا صهیونیست زده سازنده این مفاهیم بشوند یا با دست و پا زدن در ترجمه‏های کتب و مقالات علوم انسانی غربی صهیونیست زده و همایش‏ها و سمینارها به تعریف هر یک از این واژه‏های شبکه‏ای بپردازند و قالبی جدید برای آنها بسازند که خود تولید ناهنجاریها و تضاد درون نظام آنان می‏کند، گذشته از آنکه هرگز نخبگان و مدیران چنین نظام هایی بر سر تعاریف این مفاهیم به وحدت نظر نمی‏رسند و در نتیجه دچار فرسایش یکدیگر و فرصت سوزی می‏شوند، بنابراین کشورهای هدف با اخذ این واژه‏های تولیدی دانشمندان صهیونیست پرورانده، وارد دامی شده‏اند که به سلطه پذیری صهیونیسم آمریکائی می‏انجامد.
هنر امام (رحمة الله) این بود که در پایان قرن 20 که شروع بسط سلطه صهیونیست بر غیر اروپا و به ویژه خاورمیانه بود، انقلابی عظیم بر پا کرد و هرگز وارد شبکه‏های عنکبوتی غرب و صهیونیست‏ها نگردید، برای مبارزه وارد میدان آنان نشد و از قواعد بازی آنان بهره نجست، به همین جهت بود که امام (رحمة الله) بسیاری از نقشه‏های آنان را نه فقط در ایران بلکه در کل جهان به هم ریخت.
مرحوم امام معمولا از واژه‏هایی چون توسعه، دموکراسی، جامعه مدنی و... بهره نجست، بلکه همواره از مفاهیم دینی و بومی و نه وارداتی و ترجمه‏ای استفاده می‏کرد. امام (رحمة الله) در گفتار خود از واژه‏های دینی و بومی مانند تحرک: تحرک از مادیت به معنویت، تحرک در راه عدالت، تحرک در برقراری حکومت عدل، تحرکت به طرف ترقی، کوبیدن ظالم و دستگاه ظالم، آدم سازی، تعالی، ترقی، جریان یابی دین، پیش برد جامعه، استقلال، رفاه، رفعت و ارتقاء مقام و...(253) استفاده می‏نمودند.
متأسفانه در 15 سال گذشته این واژه‏ها چون سیل سرازیر محافل فرهنگی، سیاسی و اجتماعی ما شد، واژه‏های مبهمی که هرگز نخبگان ما با همه تلاش علمی خود نتوانستند و نتوانسته‏اند بر سر تعریف و قالب آنها به وحدت برسند، حتی در اولویت بندی آنها دچار اختلاف و فرسایش و هدر دادن سرمایه‏ها و فرصت‏ها شد اختلافی که منجر به جناح بندی‏های جدید فرصت سوز و مضر به حال مردم شد و خواسته یا ناخواسته و آگاهانه و یا ناآگاهانه به تضعیف دین و ترویج اعمال منافی با عفت انجامید، به ویژه بحث و نزاع نخبگان و وابستگان در موضوع توسعه سیاسی وارداتی.