تربیت
Tarbiat.Org

عفت و اعمال منافی با عفت در روایات معصومین (علیه السلام)
نامشخص

2-3-4- تمنی ارتکاب اعمال منافی عفت و تخیل آنها

یکی از علل بسیار مؤثر در اعمال منافی عفت تخیل، آرزو و تمنی این قبیل اعمال است و اساسا اکثر وسایل تهاجم فرهنگی ابتدا موجب تخیل و آرزو و تمنی اعمال منافی عفت در روان افراد می‏کند و آنان به دنبال آن تخیل و تمنی راههای ارتکاب اعمال منافی عفت را پیشه می‏کنند تا به تخیل و آرزوی خود جامه عمل بپوشانند.
نگاه به نامحرم، مجالست و معاشرت با زنان و شرکت در مجالس لهو و دیدن فیلمها و عکسهای مبتذل و صحنه‏های سکس غالبا به دنبال خود تخیل و تمنی در روان مرد و زن ایجاد می‏کند و اگر فرد دارای ورع و تقوا و ایمان قوی نباشد به راحتی نمی‏تواند از اسارت آن تخیل و تمنی رهایی یابد و گویا اختیار را از انسان سلب می‏کند تا اینکه به اعمال منافی عفت کشیده شود.
معصومین (علیه السلام) تمنی و تخیل در شهوات را نهی نموده و آثار زیانبار آنها را گوش زد نموده‏اند.
علی (علیه السلام): من کثر فکره فی المعاصی دعته الیها(109)
امام علی (علیه السلام): کسی که زیاد درباره گناهان بیندیشد، گناهان او را به سوی خود بکشانند. یا من کثره فکره فی الذات غلبت علیه(110) هر که زیاد درباره لذتها بیندیشد، لذتها بر او چیره آیند. یا اتقوا باطل الأمل...(111) از آرزوی پوچ و باطل بپرهیزید. الأمانی تعمی عیون البصائر(112) آرزوها چشمان بصیرتها را کور می‏کند یا ثمره الامل فساد العمل(113) نتیجه آرزومندی تباهی کار است و أن الأمل یذهب العقل ... و یحث الغفله و یورث الحسره(114) آرزو عقل را می‏برد، به بی‏خبری ترغیب می‏کند و دریغ و حسرت به بار می‏آورد.