تربیت
Tarbiat.Org

عفت و اعمال منافی با عفت در روایات معصومین (علیه السلام)
نامشخص

3-1- عفت، هنر مستوری ضعف‏ها

عفت در واقع یک جوهر و حالت نفسانی مانند تقوا و عدالت است که اوج و نهایت آن به عصمت ختم می‏گرددعن الصادق (علیه السلام) الحیاء نور جوهره صدر الایمان، یعنی حیا(که منشاء و اصل عفت است)نوری است که کنه و گوهر آن سینه ایمان است(6) و به تعبیر ملاصدرا عفت از کیفیات نفسانیه و از اقسام خلقیات است و افعال حد وسط فجور و خمود از آن ریشه می‏گیرد هی الخلق الذی یصدر عنه الافعال المتوسطة بین الفجور و الخمود(7). خواجه طوسی عفت را امری می‏داند که موجب می‏شود قوت شهوت مطیع نفس ناطقه باشد تا تصرف او به اقتضای رأی او بود و اثر خیریت در او ظاهر شود و از قید هوای نفس و لذات فارغ باشد(8).
این حالت نفسانی در ابعاد گوناگون زندگی اجتماعی و فردی ظهور می‏کند، لذا عفت را می‏توان یک هنر ریشه‏دار و مبتنی بر نهاد درونی زن و مرد دانست، هنری که آثار زیبای آن به مراتب دلپذیرتر و زنده‏تر از ظهور هنر نقاشی یک انسان بر تابلو یا یک خطاط بر کاغذ و یا یک مجسمه ساز بر سنگ و گچ می‏باشد!
بر همین اساس می‏توان عفت را هنر، لیاقت و قدرت مستوری ضعف‏ها تعریف نمود.
منظور از ضعف‏ها در تعریف عفت عبارت است از تمام مشترکات انسان با حیوان و تمام تمایلات انسان که در محدوده خاک و طبیعت حیوانی انسان محصور می‏باشد.
اگر انسان که مرکب از جسم و روح است، درست مورد شناخت و تحلیل قرار گیرد، می‏یابیم که حقیقت انسان و آنچه تا ابد می‏ماند همان روح و جنبه‏های روحانی است که انسان را از محدوده طبیعت مادی فراتر می‏برد. در واقع جسم انسان یک امر زاید بر وجود انسان است که چند صباحی در خدمت انسان آمده است، تا انسان بتواند به فلسفه وجودی و آفرینشش جامعه عمل بپوشاند، بالاتر اینکه به قول مولوی از انسان بیگانه است.

در زمین دیگران خانه مکن - کار خود کن کار بیگانه مکن ‏
کیست بیگانه تن خاکی تو - کز برای تو است غمناکی تو ‏

با نگاه به حقیقت انسان که در ردیف فرشتگان است، می‏توان ادعا نمود که خواب، غذا خوردن، مسائل جنسی و تمام تمایلات طبیعی که بین انسان و حیوانات مشترک است ضعف انسان می‏باشد، ضعفی که در انجام رسالت انسانی و تحقق فلسفه خلقت انسان در عالم ضروری وجود انسان است(9). این ضعف اگر به صورت حیوانی پاسخ داده شود نقص انسان و موجب بی‏ارزشی وی در بین مخلوقات می‏گردد، اما اگر با این ضعف‏های ضروری با عفت و انسانی رفتار شود و به صورت انسانی جواب داده شود، نه تنها ضعف نیست، بلکه موجب عزت و ارزشمندی انسان می‏گردد علی (علیه السلام) می‏فرماید:من اتحف العفة و القناعة حالفه العز به هرکسی هدیه عفت و قناعت داده شد هم‏پیمان عزت گردید(10).
بر همین اساس، عفت یعنی برخورد انسانی با مشترکات حیوانی در وجود انسان و این برخورد انسانی فقط با نوعی مستوری امکان‏پذیر است. خداوند هنر مستوری ضعف‏ها و حتی چگونگی مستور نمودن را در وجود تمام انسان‏ها به طور فطری قرار داده است و به تبع روح تمام جوامع انسانی را خواهان آن مستوری نموده است، از همین رو رعایت عفت در نزد عقلا و جوامع انسانی مسخ نشده جزو آراء محدوده است و حسن ذاتی دارد. اما از آنجا که حیا- که منشاء عفت است علی (علیه السلام): سبب العفة الحیا(11) - از ویژگی‏های دین اسلام است - ان لکل دین خلقا، و ان خلق الاسلام الحیاءبرای هر دینی ویژگی و خصوصیتی است و برای دین اسلام این ویژگی حیاء است(12) - و عفت در اسلام جایگاه عظیمی دارد و تنها راه حفظ انسانیت و حقیقت انسانی است - ما المجاهد الشهید فی سبیل الله بأعظم أجرا ممن قدر فعف، لکاد العفیف أن یکون ملکا من الملائکه(13) - به همین سبب اسلام راهکارهای فطری عفت را در ابعاد مختلف کامل نموده و به صورت تشریعی عرضه داشته است. این راهکارها در فقه و تعالیم اخلاق اسلامی به فراوانی یافت می‏شود. و چون راه عفت مسیری فطری است، قسمتی از این راهکارهای اسلامی در بین غیر مسلمانان مراعات می‏شود و یا در قرون اخیر علم و دانش بشری به آنها توصیه می‏نماید.