تربیت
Tarbiat.Org

عفت و اعمال منافی با عفت در روایات معصومین (علیه السلام)
نامشخص

7-1- شدت نیاز دریافت تحسین در زنان‏

اگر چه حس درخشیدن و تحسین شنیدن در زن و مرد مشترک است، اما این حس به خاطر فلسفه خلقت زن، در زنان شدیدتر است، لذا بیماری‏های روانی ناشی از عدم ارضاء این حس یا ارضاء غلط و ناصواب این حس در زنان به مراتب بیشتراز مردان است. از همین رو بر عفت در زنان تأکید بیشتر شده است، تا آنجا که روایات اسلامی اجزاء و وجوه عفت را در زنان نه برابر در مردان بر شمرده‏اند، رسول الله (صلی‏الله‏وعلیه‏وآله): الحیاء عشره اجزاء فتسعه فی النساء و واحد فی الرجال یعنی حیا دارای ده جزء است نه جزء آن در زنان است و یک جزء آن در مردان(21).
از همین رو برای زنان احترام بسیار مهم است، لذا بیماری‏های ناشی از عدم دریافت احترام در زنان بیش از مردان است. کثرت حسادت، غیبت و قهر در زنان نسبت به مردان و وارد شدن زنان در جزئیات کار خود و دیگران، سعی در بذل ظرافت و زیبایی در کارها توسط زنان ریشه در همین امر دارد.
گروهی از زنان با تربیت خوب فرزند و شوهر خود یا تربیت خوب دیگران، یا با رسیدن به قله علم، معنویت، خدمت یا با نوشتن کتاب، مقاله، یا گشودن راه جدیدی به حقیقت بر روی مردم به دنبال ارضاء حس دریافت تحسین یا شنیدن این جمله؛ (چقدر کار تو عالی و بهتر از بقیه است) بر می‏آیند. برخی از زنان از طریق آشپزی خوب خود و برخی خیاطی، برخی گلدوزی، بافندگی، دوزندگی به دنبال خیره کردن انظار به خود هستند. البته این دو گروه عفت را در نیل به این خواسته درونی و طبیعی خود در درجات مختلف آن رعایت کرده‏اند.
اما زنانی که هنر تحسین شنیدن از خداوند با تربیت شوهر، فرزند و جامعه ندارند و یا زنانی که هنر تحسین شنیدن از خداوند و جامعه با رنگ‏آمیزی جامعه به رنگ معنوی و الهی ندارند و یا عاجزند که از راه‏های دیگر که به بذل تلاش عملی و کوشش علمی و تحمل برخی سختی‏های معنوی نیاز دارد چشم‏ها را به خود خیره کنند و تحسین دریافت کنند، به ناگزیر در پی تحسین شنیدن با امور دمدستی و بی‏زحمتی مانند جسم و اندام و زیبایی جسمی خود می‏افتند و به این امور مشترک با حیوانات متوسل می‏شوند. البته اینها در نهایت به اقسام آسیب‏های اجتماعی و روانی مبتلا می‏گردند، اگرچه زنانی که فاقد زیبایی صورت یا اندام برای این امر هستند و این راه را برای تحسین شنیدن برمی‏گزینند زودتر مبتلا می‏شوند و دچار آسیب‏های بیشتری می‏شوند.
این گروه از زنان به دنبال احساس نیاز تحسین شنیدن از درون، با اندکی دست‏کاری در جسم خود و با پوشش خیره کننده، به دنبال دریافت شنیداری و رفتاری تحسین از دیگران به ویژه جنس مخالف هستند. البته اگر جنس مخالف شوهر باشد خود برخورد عفیفانه با این نیاز است، چون در حقیقت جلب نظر خداوند است، تحسین شوهر تجلی تحسین خداوند است، اما اگر دیگران و جنس مخالف نامحرم باشد برخورد وی به دور از عفت است. زن در این حالت به درجه حیوانات، بلکه بدتر تنزل پیدا می‏کند و بل هم اضل را تأویل می‏نماید.