تربیت
Tarbiat.Org

قرآن در آیینه نهج ‏البلاغه
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

رستگاری پیروان قرآن در قیامت

چنان که قبلاً اشاره شد آنچه انسان در درجه اول اهمیت است و عقل ایجاب می‏کند تمام همت خویش را در جهت تحقق هر چه بهتر آن صرف کند، سعادت و رستگاری اخروی است؛ زیرا زندگی این جهانی مقدمه و زمینه ساز زندگی جاودانه اخروی است. مثل انسان در این عالم نسبت به عالم آخرت مثل آن مسافری است که در شهر غربت با کار و تلاش شبانه روزی و قناعت و پس انداز کردن حاصل کوشش خود و ارسال آن به وطن اصلی و زادگاه خویش در صدد است تا برای خود خانه و سرپناه و سرمایه‏ای فراهم کند تا در هنگام مراجعت به وطن خود با برخورداری از امکانات پیش فرستاده، این چند روز باقیمانده عمر خویش را در رفاه و عزت و سربلندی زندگی کند، با این تفاوت که زندگی اخروی، جاودانه و همیشگی است.
اعتقادات و اعمال و رفتارهای انسان بذرهایی است که در این جهان به دست انسان کاشته می‏شود و در عالم آخرت، نتیجه و محصول آن آشکار می‏گردد. در این عالم اگر کشاورزی بر اساس رهنمودهای یک دانشمند آشنا و متخصص امر کشاورزی بذری را کشت کند، در هنگام درو بیشترین محصول ممکن را با بهترین کیفیت، از زحمت خویش برداشت خواهد کرد. به همین منوال اگر انسان‏ها اعمال و رفتار خود را بر اساس رهنمودهای قرآن کریم و معارف و علوم اهل بیت علیهم السلام تنظیم کنند و امور فردی و اجتماعی و سیاسی خود را بر اساس رهنمودهای قرآن کریم سامان دهند، علاوه بر عزت و سربلندی دنیا، در علم آخرت نیز از نتایج اعمال نیک خود برخوردار خواهند بود و از این که با اعمال شایسته خود سرنوشتی سعادتمند در جوار رحمت خدا برای خود تدارک دیده‏اند خوشحال خواهند بود.
حضرت علی علیه‏السلام مضمون مذکور را با تمثیلی بسیار زیبا بیان می‏کنند و مردم را به عمل به قرآن و پاسداری و حراست از احکام حیات بخش آن فرا می‏خوانند: فاسئلوا الله به و توجهوا الیه بحبه و لا تسئلوا به خلقه انه ما توجه العباد الی الله بمثله و اعلموا انه شافع و مشفع و قائل و مصدق و انه من شفع له القرآن یوم القیامه شفع فیه و من محل به القرآن یوم القیامه صدق علیه.(24) آن حضرت بعد از بیان مطالب گذشته مبنی بر این که قرآن درمان و شفای بزرگ‏ترین دردهای جامعه است، به مردم توصیه می‏کند که با پیروی از قرآن، شفای دردهای خود را از قرآن بخواهید و با عمل به آن به خداوند روی آورید و برای استمداد از انسان‏های دیگر، قرآن را وسیله قرار ندهید. بدانید قرآن شفاعت کننده‏ای است که شفاعتش پذیرفته می‏شود و گوینده‏ای است که گفتارش تصدیق می‏شود و کسی که قرآن در قیامت او را شفاعت کند آن شفاعت در حق او پذیرفته است و کسی که قرآن او را در روز قیامت تقبیح کند، به زیان او تمام می‏شود.
آن گاه حضرت خطر جدایی مردم از قرآن را گوش زد می‏کنند، سپس آنها را به پیروی از این کتاب آسمانی و الگو قرار دادن آن در فکر و عمل دعوت می‏نمایند: ینادی مناد یوم القیامه الا ان کل حارث مبتلی فی حرثه و عاقبه عمله غیر حرثه القرآن فکونوا من حرثته و اتباعه و استدلوه علی ربکم واستنصحوه علی انفسکم و اتهموا علیه ارائکم و استغشوا فیه اهوائکم؛(25) آن گاه که قیامت بر پا شود و خلایق برای حسابرسی و جزا و پاداش به پا خیزند منادی ندا می‏دهد و این واقعیت را به اهل قیامت خبر می‏دهد که هان! ای انسان‏ها بدانید هر انسانی امروز در عاقبت و پایان کار، گرفتار و مبتلا به آثار و نتایج و محصول کِشتِه خویش است، مگر کسانی که در دنیا اعتقادات و اعمال و رفتار خویش را بر اساس دستورها و راهنمایی‏های قرآن شکل داده‏اند. تنها این افراد هستند که از نتایج و آثار اعمال و رفتار و اعتقادات خویش راضی‏اند و هرگز احساس غبن نمی‏کنند.