تربیت
Tarbiat.Org

قرآن در آیینه نهج ‏البلاغه
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

مشکل اصلی

نتیجه فصل گذشته این شد که قرآن کتاب هدایت الهی است و همه ما موظفیم بدان ایمان بیاوریم و با به کار بستن دستورات و احکام آن در زندگی فردی و اجتماعی و الگو قرار دادن آن، زندگی و جامعه خود را بر اساس رهنمودهای قرآن اداره کنیم تا در دنیا و آخرت سعادتمند شویم. اکنون می‏خواهیم این پرسش را مطرح کنیم که چرا با این که قرآن، این نسخه شفابخش دردهای فردی و اجتماعی، در جوامع مسلمین و از جمله در جامعه انقلابی و اسلامی ما وجود دارد در عین حال ما همچنان از بعضی مشکلات به خصوص مشکلات فرهنگی رنج می‏بریم؟
احتمالاً با استفاده از مطالب گذشته در پاسخ خواهید گفت چون آن طور که می‏باید به قرآن و دستورات نجات بخش آن عمل نمی‏شود. این پاسخ هر چند صحیح تلقی می‏شود ولی به نظر می‏رسد سوال اساسی‏تری مطرح می‏شود چرا آن طور که می‏باید به قرآن عمل نمی‏شود؟ در واقع چه عواملی باعث می‏شود حضور قرآن در جامعه کم رنگ و به تدریج مردم از قرآن و فرهنگ دینی و ارزش‏های الهی جدا شوند؟
چون موضوع بحث، قرآن از دیدگاه نهج‏البلاغه است، سوال مذکور را می‏توانیم به این شکل مطرح کنیم که حضرت علی علیه‏السلام مشکل اصلی جامعه ما را در چه می‏داند و برای حل آن چه راهی فراروی ما می‏گشاید ؟ برای پاسخ این سوال و توضیح فرمایش حضرت علی علیه‏السلام در این زمینه، ابتدا مقدمه‏ای طرح می‏کنیم و آن گاه به بحث اصلی می‏پردازیم.
چنان که در فصل پیش بیان شد ایمان به خدا و دستورات الهی و تسلیم در مقابل اوامر خدا از اصلی‏ترین شروط هدایت و بهره‏مندی از راهنمایی‏های قرآن کریم است. ایمان و تسلیم ابراهیم گونه و باروری با جان عجین می‏باید تا بتوان از دام‏های شیطان در امان ماند. در مشعر معرفت، سنگ ریزه‏هایی می‏باید جمع آوری نمود تا در هنگام مراجعه به قرآن کریم، شیطان نفس اماره را با آن سنگ ریزه‏ها رمی کرد. باید در مقابل هواهای نفسانی ایستاد و سخن خدا را بر تمایلات نفسانی مقدم داشت و نفس را از پیش داوری در فهم قرآن کریم منع نمود تا در هنگام مراجعه به آیات الهی و فهم قرآن کریم دچار اشتباه نشد؛ زیرا چنین نیست که هر کس با هر نیتی و با هر روشی سراغ قرآن آمد بتواند درست از آن استفاده کند. در یک جمله، اگر ما بندگی خدا را پذیرفته‏ایم باید خودمان را کاملاً تسلیم او کنیم و دل را در گرو اراده و خواست خدا قرار دهیم و با تمام وجود باور داشته باشیم که خدا بهتر از بندگانش مصالح آنها را می‏داند و جز به صلاح و نفع بندگانش امر و نهی نمی‏کند. تنها با چنین اعتقاد و ایمانی است که امکان فهم درست از این کتاب الهی و بهره‏مندی از راهنمایی‏های حیات بخش آن برای انسان‏ها میسر می‏شود.
بنابراین اولین و اساسی‏ترین شرط بهره‏مندی از هدایت الهی، داشتن روحیه تسلیم و پرهیز از هر گونه پیش داوری و خود محوری است. پزشک حاذق، در نسخه‏ای که برای بیمار خود، می‏نویسد، مصرف داروهایی را الزام و خوردن غذاهایی را تجویز می‏کند و از خوردن دارو و غذاهایی که درمان و معالجه را به تاخیر می‏اندازد یا امکان آن را منتفی می‏کند منع می‏کند. اما آیا همه دستورهای پزشک با خواسته‏ها و تمایلات بیمار مطابقت دارد؟ ممکن است بیمار، برخی از داروهای تجویز شده را با کمال میل مصرف کند و از بعضی غذاهای منع شده از روی رغبت پرهیز کند؛ لکن اغلب تمایلات مریض با دستورات پزشک هم‏خوانی ندارد. گاه مریض تمایل شدید به خوردن ترشی دارد ولی پزشک مصرف ترشی را برای مریض سم کشنده می‏داند. در این موارد ممکن است مریض در اثر اشتیاق شدید به آن چیز، در تشخیص پزشک شک کند و برای خوردن آن توجیهاتی از پیش خود دست و پا کند. البته انسان در مورد امراض جسمی به لحاظ علاقه شدید به سلامتی خود کمتر حاضر است از دستورهای پزشک تخلف نماید و غالباً سعی می‏کند آنها را بر تمایلات شخصی خود ترجیح دهد و به دستورات پزشک معالج به طور کامل عمل کند؛ لکن در مورد امراض روحی کم نیستند انسان‏هایی که تمایلات نفسانی خود را ملاک قضاوت قرار می‏دهند و بر اساس پیش داوری‏های باطل و ذهنیت‏های نادرست و هوس‏های نابجا در مقام تفسیر دین و احکام الهی بر می‏آیند.
بدیهی است که با چنین روحیه‏ای امکان فهم صحیح از قرآن و دین منتفی است. حتی اگر فرض بر این باشد که فرد واقعاً در صدد فهم درست از دین و قرآن باشد و قصد هرگونه فریب و اغوای دیگران درباره او ممتنع باشد، چون با پیش داوری و ذهنیت نادرست خواسته است قرآن و دین را فهم کند، نمی‏توان تاثیر پیش داوری‏ها و ذهنیت‏های مشوب و خواسته‏های نفسانی را در بر داشت و فهم او از آیات و روایات کاملاً منتفی دانست. البته داستان افرادی که دانسته و با علم و آگاهی برای فریب مردم و تخریب فرهنگ دینی جامعه و به نام قرائت‏های مختلف دست به تحریف احکام و دستورات دینی می‏زنند داستان جداگانه‏ای است که در جای خود بدان خواهیم پرداخت و علل و انگیزه این تفکر ضد دینی را از دیدگاه نهج‏البلاغه به اختصار و بررسی خواهیم کرد. اکنون ببینیم راه صحیح مراجعه به قرآن و فهم احکام و دستورات آن از دیدگاه حضرت علی علیه‏السلام چیست ؟