تربیت
Tarbiat.Org

قرآن در آیینه نهج ‏البلاغه
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

حل مشکلات اجتماعی در سایه پیروی از قرآن

گفتار حضرت علی علیه‏السلام در این زمینه، بیان دیگری از سخن بی نهایت ارزشمند پیامبر بزرگوار اسلام است که فرمودند: اذا التبست علیکم الفتن کقطع اللیل المظلم فعلیکم بالقرآن؛(8) هرگاه اضطراب و نگرانی‏ها و مشکلات و نابسامانی‏ها و فتنه‏ها مانند پاره‏های شب ظلمانی بر جامعه شما سایه افکند و در حل مشکلات راه به جایی نبردید بر شما باد که به قرآن رجوع کنید و راهنمایی‏های نجات بخش آن را ملاک عمل قرار دهید.
دستورات امید بخش قرآن روح امید و پیروزی بر مشکلات و رستگاری و بهروزی را در دل‏ها زنده می‏کند و انسان‏ها را از یأس و نومیدی نجات می‏دهد.
بدیهی است هر پیروزی در گرو خواست و تلاش انسان‏هاست. بنابراین اگر بخواهیم هم چنان استقلال، آزادی و حکومت اسلامی خود را حفظ کنیم و در پناه خداوند متعال از هرگونه توطئه‏ای در امان باشیم، راهی جز بازگشت به سوی خدا و احکام نجات بخش قرآن و توبه به خاطر ناسپاسی‏ها و بی حرمتی‏هایی که از سوی بعضی غربزده‏ها نسبت به ارزش‏های دینی روا داشته شده است، وجود ندارد.
بسیار ساده انگاری است اگر فکر کنیم قدرت‏های استکباری در کوچک‏ترین مساله‏ای که به نفع ملت مسلمان ایران تمام می‏شود و در راستای منافع استعماری آنها نباشد با مسئولین نظام جمهوری اسلامی ایران همراهی کنند. و نیز بسیار ناسپاسی است که دست از قرآن کریم، این معجزه جاودان پیامبر و تضمین کننده سعادت و رستگاری، برداریم و برای حل مشکلات، دست نیاز به سوی دشمنان دراز کنیم و ولایت فقیه را که ادامه ولایت انبیا و امامان معصوم است رها نموده، ولایت و تسلط شیاطین و دشمنان خدا را پذیرا شویم. باید به خدا پناه برد از این که روزی ملت مسلمان ایران، به خاطر ناسپاسی از نعمت بزرگ استقلال و عزت و امنیت، مورد غضب قرار گیرد و وسیله سقوط و ذلت خویش را مجددا با دست خویش فراهم کند.
به هر حال وظیفه آحاد ملت و به خصوص دست اندرکاران امور فرهنگی کشور است که از حریم اعتقادات و ارزش‏های اخلاقی و دینی جامعه پاسداری نمایند.
تصور برخی از کسانی که بینش کافی در معارف دینی ندارند و تحت تاثیر بینش‏های فردگرایانه و گرایش‏های سکولاریستی هستند در مورد فراز مورد بحث کلام حضرت علی علیه‏السلام که می‏فرمایند راه حل همه دردها و مشکلات شما در قرآن است، این است که، مقصود از دردها و مشکلات، دردها و مشکلات معنوی و اخلاقی فردی مردم است. اما به نظر ما این تفسیر صحیح نیست؛ زیرا آنچه مورد بحث است اعم از مسائل و مشکلات فردی و اجتماعی است. ناگفته نماند پرداختن به بحث جدایی دین از سیاست و بی پایه بودن بینش سکولاریستی به صورت گسترده، مجال دیگری می‏طلبد، با وجود این با بیان و توضیح سخن حضرت، در ادامه این بحث، بی‏بنیان بودن نظریه جدایی دین از سیاست و بطلان گرایش سکولاریستی نیز روشن خواهد شد.