تربیت
Tarbiat.Org

قرآن در آیینه نهج ‏البلاغه
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

مصابیح و آیینه‏های قرآنی

همان طور که می‏دانیم طبق حدیث ثقلین، قرآن و عترت این دو ودیعه الهی در مسیر هدایت موحدین، مکمل یکدیگرند که با تمسک به یکی و رها کردن دیگری هدف از نزول قرآن که همان هدایت انسان‏هاست تحقق نمی‏یابد. ائمه علیهم‏السلام چراغ‏هایی هستند که از این منبع الهی نور می‏گیرند و مسیر زندگی انسان‏های طالب سعادت را روشن می‏کنند و علوم قرآن و حقیقت آن نزد آنهاست. آن ذوات مقدسه هستند که می‏توانند متشابهات را به محکمات برگردانند و راه را از بیراهه تشخیص دهند و مردم را به راه سعادت و کمال راهنمایی کنند. مردم نیز می‏باید معارف قرآن را تنها از آنها بگیرند و به کار بندند.
حکمت الهی چنین اقتضا می‏کند و سنت خداوند بر این قرار گرفته است که مردم از طریق اهل بیت علیهم‏السلام با معارف قرآن آشنا شوند و با به کار بستن آنها در تأمین سعادت دنیوی و اخروی خود بکوشند. لذا برای تحقق این منظور، خدای متعال با نصب امامت مستمر، راه استفاده از معارف قرآن را برای طالبین سعادت هم چنان باز نگه داشته است. هر چند معاندان و دنیا پرستان در طول تاریخ در صدد برآمده‏اند تا مردم را از نور هدایت الهی که در مکتب اهل بیت علیهم‏السلام تجسم می‏یابد خاموش کنند؛ لکن قرآن می‏فرماید هرگز بدین کار موفق نخواهند شد: یریدون لیطفئوا نور الله بأفواههم و الله متم نوره و لو کره الکافرون.(21)
از این جهت حضرت علی علیه‏السلام قرآن را به چراغی که هرگز از فروزش آن کاسته نمی‏شود و به خاموشی نمی‏گراید تشبیه می‏کنند.
معارف قرآن چنان عمیق و گسترده است که هر قدر آشنایان به علوم اهل بیت در باب آن بیندیشند در هر گامی به معرفت و نکته‏ای تازه دست می‏یابند و از آن جا که این کتاب آسمانی نسخه‏ای از علم الهی است هر قدر تشنگان حقیقت از آب زلال حقیقت آن بنوشند نه تنها سیراب نمی‏شوند که تشنه‏تر می‏گردند. از همین روست که می‏بینیم اولیای خدا و عارفان به حقیقت قرآن سعی می‏کنند با تلاوت آیات الهی در نماز و تدبر در آنها، روح خود را تلطیف نمایند و بیش از پیش خویش را در معرض الهامات خداوندی و بارش معارف بی پایان الهی قرار دهند. قرآن خورشید فروزنده‏ای است که معارف آن پایان‏ناپذیر و فروزندگی آن ابدی است؛ زیرا این کتاب آسمانی مانند دریای عمیقی است که رسیدن به قعر و ژرفای آن جز برای پیامبر صلی الله علیه و آله و ائمه معصومین علیهم‏السلام که به علم الکتاب آگاه هستند و هر کس و هر جامعه‏ای بخواهد با قرآن و کلام الهی آشنا شود و زندگی فردی و اجتماعی خود را بر اساس رهنمودهای این کتاب آسمانی سامان دهد راهی جز تمسک به قرآن بر اساس تفسیر و تبیین پیامبر صلی الله علیه و آله و ائمه معصومین علیهم‏السلام و الگو قرار دادن سیره و روش آنها ندارد. برای تایید این مطلب تنها به بخش‏هایی از دو روایت اشاره می‏کنیم.
امام صادق علیه‏السلام می‏فرمایند: و نحن قنادیل النبوه و مصابیح الرساله و نحن نور الانوار و کلمه الجبار و نحن رایه الحق التی من تبعها نجی و من تاخر عنها هوی و نحن مصابیح المشکاه التی فیها نور النور؛(22) قندیل‏ها و ظروف نبوت و چراغ‏های رسالت ماییم؛ یعنی مردم می‏باید با راهنمایی ائمه علیه‏السلام به مقصد نبوت و رسالت که همان هدایت به سوی حق است رهنمون شوند. نور همه نورها از ماست. حاکمیت خدا از طریق ولایت ما تحقق پیدا می‏کند. ما هستیم آن پرچم حقی که هر کس از آن پیروی کند نجات پیدا می‏کند و هر کس از آن دور بماند سقوط می‏کند و آن چراغ و مشکلاتی که روشنایی و نور در آن قرار دارد ماییم.
شبیه این بیان از امام سجاد علیه‏السلام نیز نقل شده است؛ حضرتش می‏فرمایند:
ان مثلنا فی کتاب الله کمثل المشکاه و المشکاه فی القندیل فنحن المشکاه فیها مصباح و المصباح محمد صلی الله علیه و آله المصباح فی زجاجه نحن الزجاجه کانها کوکب دری توقد من شجره مبارکه زیتونه معروفه لا شرقیه و لا غربیه لا منکره و لا دعیه یکاد زیتها یضی‏ء و لو لم تمسسه نار نور القرآن علی نور یهدی الله لنوره من یشاء و یضرب الله الامثال للناس و الله بکل شی‏ء علیم بان یهدی من احب الی ولایتنا.(23) حضرت در این بیان، آیه 35 سوره نور را به پیامبر صلی الله علیه و آله و اهل بیت و ائمه معصومین علیهم السلام تفسیر کرده‏اند. حضرتش می‏فرمایند مثل ما اهل بیت در قرآن مثل منبعی است که از طریق آن، نور هدایت الهی، راه را بر بندگان روشن می‏کند. ما اهل بیت حکم آن آبگینه شفافی را داریم که نور مصباح و چراغ هدایت را، که همان نور نبوت است، به بندگان منعکس می‏کنیم. این نور از شجره مبارکه‏ای از نور الهی، که پرتو آن گسترده و غیر قابل انکار است، سرچشمه می‏گیرد. این حقیقت نه شرقی نه غربی است نه ناشناخته و نه وانهاده است.
امام سجاد علیه‏السلام می‏فرمایند حقیقت پیامبر و اهل بیت مکرمش حکم چراغ بسیار شفافی را دارند که بدون نیاز به شعله‏ای، نور می‏دهد. نور قرآن مبتنی بر آن نوری است که خدا هر کس را بخواهد هدایت کند او را بدان نور ولایت اهل بیت علیهم السلام هدایت می‏کند.