تربیت
Tarbiat.Org

قرآن در آیینه نهج ‏البلاغه
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

پیامبر و تبیین قرآن

یکی از وظایف پیامبر صلی الله علیه و آله نسبت به امت، تبیین آیات الهی است. قرآن کریم خطاب به پیامبر صلی الله علیه و آله می‏فرماید: و انزلنا الیک الذکر لتبین للناس ما نزل الیهم؛(3) ما قرآن را بر تو نازل کردیم و وظیفه توست که قرآن را بر مردم بخوانی و معارف آن را برای ایشان تبیین نمایی؛ زیرا چنان که اشاره شد، قرآن کلام الهی است و با این که بسیار تنزل یافته تا به صورت کلمات و آیات درآمده است در اختیار مسلمانان قرار گرفته، در عین حال معارف آن، چنان عمیق است که برای انسان‏های عادی چندان قابل فهم نیست، لذا قرآن از این جهت نزد انسان‏های عادی صامت است و نیاز به تفسیر و تبیین پیامبر صلی الله علیه و آله و ائمه معصوم دارد. بر همین اساس خداوند متعال خطاب به پیامبر می‏فرمایند:((ما قرآن را بر تو نازل کردیم تا آن را برای مردم تبیین کنی)).
بنابراین آیات قرآن تفسیری خاص خود دارند که این تفسیر و تبیین و علوم آن نزد پیامبر صلی الله علیه و آله و ائمه معصومین علیهم‏السلام است آنها نیز معارف قرآن را در اختیار مسلمان‏ها گذاشتند و پیام قرآن را به گوش مردم رسانیدند. پس قرآن به این اعتبار ناطق است و پیامبر صلی الله علیه و آله و ائمه علیهم‏السلام معارف قرآن را بیان فرمودند. لکن باید توجه داشت که قرآن سخن خویش را اعم از خوشایند مخاطب بیان می‏کند، خواه موافق خواهش دل او، یا مخالف هوای نفس انسان باشد. و نیز شیاطین انس حق ندارند خواسته‏های خود را بر قرآن تحمیل کنند و به اسم برداشت خود از قرآن، کلام خداوندی را به رای خود تفسیر کنند، که در این باره در آینده به تفصیل سخن خواهیم گفت.
بنابر هر دو معنا که از ((صامت بودن و ناطق بودن)) قرآن بیان شد حضرت علی علیه‏السلام می‏فرمایند:ناطق لا یعیی لسانه؛(4) قرآن گوینده‏ای است که از سخن گفتن خسته نمی‏شود و پیام‏هایش را به گوش مردم می‏رساند و حجت را بر مسلمانان تمام می‏کند.
بنابراین در این فراز از سخن، علی علیه‏السلام قرآن را چنین معرفی می‏کند که، قرآن این کلام الهی در بین شماست و پیوسته با لسانی گویا و رسا انسان‏ها را به فلاح و رستگاری فرا می‏خواند و پیروانش را به سعادت و خوشبختی نوید می‏دهد و از انجام رسالت خویش هرگز خسته نمی‏شود.
در خطبه 157 در وصف قرآن کریم چنین می‏فرماید: ذلک القرآن فاستنطقوه و لن ینطق و لکن اخبرکم عنه، الا ان فیه علم ما یأتی، و الحدیث عن الماضی، و دواء دائکم، و نظم ما بینکم؛ هان، این قرآن است. پس از او بخواهید تا برای شما سخن بگوید در حالی که هرگز قرآن (بدون تبیین و تفسیر پیامبر و امام معصوم (علیه‏السلام) سخن نخواهد گفت. شما باید از زبان پیامبر و امام معصوم علیهماالسلام با معارف قرآن آشنا شوید و علوم قرآن را از آنها دریافت کنید. قرآن دریای معارف و علوم الهی است که غواصی در این دریای عمیق و بی انتها و صید گوهرهای انسان ساز آن تنها از عهده کسانی برمی آید که با غیب عالم هستی در ارتباطند و خدای متعال نیز از مردم خواسته تا با توسل به ذیل عنایت پیامبر و ائمه هدی علیهم‏السلام و استفاده از علوم اهل بیت و کمک و راهنمایی آن بزرگواران به معارف بلند قرآن راه یابند؛ زیرا علوم قرآن در نزد اهل بیت است. در نتیجه سخن آنها سخن قرآن است. و چون چنین است پیامبر صلی الله علیه و آله و اهل بیت علیهم السلام قرآن ناطقند.
بر مبنای مذکور حضرت علی علیه‏السلام می‏فرماید: ذلک القرآن فاستنطقوه و لن ینطق؛ این قرآن و این شما، ببینید که بدون تبیین امام معصوم علیه‏السلام است که می‏باید قرآن را برای شما تفسیر و تبیین کند و شما را از معارف و علوم قرآن آگاه نماید.
حضرت با بیان این مقدمه قرآن را از زاویه دیگری مورد توجه قرار می‏دهند و مردم را به رجوع به قرآن و تدبر در آن فرا می‏خوانند. حضرتش می‏فرمایند، حال که امام معصوم علیه‏السلام می‏باید علوم و معارف قرآن را برای مسلمانان بیان کند و خود قرآن سخن نمی‏گوید و مردم خود نیز قادر نیستند مستقیماً پیام‏های الهی را دریافت کنند. اکنون: اخبرکم عنه؛ من شما را از قرآن آگاه می‏کنم و از علوم و معارف قرآن به شما خبر می‏دهم. بدانید تمام آنچه مورد نیاز شماست در قرآن کریم است: الا ان فیه علم ما یأتی و الحدیث عن الماضی و دواء دائکم و نظم بینکم؛ علم گذشته و آینده در قرآن است و درمان درد شما و راه نظم و سامان امورتان در قرآن است. این شما هستید که باید با استفاده از قرآن کریم و علوم اهل بیت علیهم السلام به امور خود سامان بخشید.