تربیت
Tarbiat.Org

قرآن در آیینه نهج ‏البلاغه
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

3- توجیهات دروغین؛ خطرناک‏ترین فتنه

خطرناک‏ترین فتنه در دین، که پیامبر صلی الله علیه و آله را نگران کرده و با در میان گذاشتن آن با حضرت علی علیه‏السلام مردم را بدان هشدار داده است فتنه و توطئه تحریف در دین و تحلیل محرمات الهی در مقام اعتقاد است. هر چند عدم رعایت احکام شریعت در مقام عمل و داشتن روحیه استکباری در مقابل خداوندی پروردگار، گناهی بس بزرگ است، لکن خطرناک‏تر از آن این است که انسان در صدد برآید برای گناهان و اعمال ضد دینی خود توجیهات واهی و دروغین دست و پا کند و به خواسته‏های نفسانی خود رنگ دین و شریعت بزند.
در این صورت شیطان با تمام قوا به کمک دنیاپرستان به ظاهر مسلمان می‏شتابد تا آنها را در القای شبهات و تحریف احکام دین یاری رساند.
پیامبر صلی الله علیه و آله می‏فرماید فتنه جویان برای تأمین خواسته‏های نفسانی خود با توسل به شبهات و توجیهات دروغین و تخیلات واهی در صدد برمی‏آیند تا محرمات الهی را حلال نمایند و با دین خدا بازی کنند.
آنچه تذکر آن ضروری می‏نماید و پیامبر نیز در بیان وظیفه حضرت علی علیه‏السلام در مقابل فتنه‏ها و فتنه گران، بدان توجه می‏دهد مساله تداوم چنین فتنه‏گری‏های است که تا ظهور حضرت صاحب الامر، امام زمان علیه‏السلام ادامه دارد، آنچه پیامبر صلی الله علیه و آله به عنوان حلال کردن شراب به بهانه این که شراب همان کشمش حلال است یا حلال دانستن رشوه به بهانه هدیه، و یا حلال دانستن ربا خواری به بهانه خرید و فروش، بیان کردند تنها نمونه‏هایی از انواع فتنه‏هایی است که در دین واقع می‏شود نه این که مساله فقط به همین موارد ختم شود.
امروز نیز کسانی در میان مسلمانان زندگی می‏کنند و به حسب ظاهر مسلمانند و هرگز خود را از رقبه اسلام خارج نمی‏دانند اما به لحاظ روحی چنان نیستند که احکام الهی را از روی طوع و رغبت پذیرا باشند اینان که بعضاً دارای موقعیت اجتماعی نیز هستند از سویی تحت تاثیر فرهنگ غرب خودباختگی شده‏اند و از هویت دینی خود فاصله گرفته‏اند و از طرفی اطلاعات آنها از معارف دین ناکافی است در این حال ای افراد بی آن که کمترین صلاحیت اظهار نظر در باب مسائل تخصصی دین را داشته باشند و در مقام قضاوت می‏نشیند و گاه تحت تاثیر القائات شیطان و تشویق دشمنان دین قرار می‏گیرند و خواسته یا ناخواسته چنان سخن می‏گویند که جز به معنای انکار دین خارج شدن از رقیه اسلام نیست، برای مثال اگر کسی بگوید قوانین اسلام اختصاص به زمان صدر اسلام و مردمان آن روزگار داشته و احکام و دستورات آن متناسب با جوامع صدر اسلام بوده است و در زمان حال و در آستانه قرن بیست و یکم، قرآن و احکام اسلام برای اداره جامعه کافی نیست و باید احکام و دستورات آن را طبق صلاحدید و خواست انسان‏ها تغییر داد، یا این که کسی بگوید مردمان قرن بیست و یکم پیامبری متناسب با زمان خود نیاز دارند، چنین سخنانی هر چند به معنای انکار دین تلقی می‏شود؛ لکن خود این سخنان در درجه اول، نشانه عدم شناخت صحیح از دین و احکام آن است. بجاست صاحبان چنین تفکراتی قبل از اظهار نظر و سخن گفتن، درست به معنا و لوازم و عواقب سخن خویش توجه کنند. در آن صورت شاید از گفتن سخنانی که بوی فتنه در دین از آن می‏آید پرهیز کنند و خود را از دام شیطان و دشمنان اسلام و قرآن نجات دهند.