تربیت
Tarbiat.Org

قرآن در آیینه نهج ‏البلاغه
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

وجود محسنات کلامی در قرآن کریم

هر چند قرآن کریم، چنان که خود می‏گوید، به زبان روشن و آشکار نازل شده است و هر کس در حد فهم و استعداد خود می‏تواند از این کتاب آسمانی بهره‏مند شود؛ لکن توجه به این نکته ضروری است که قرآن از فصیح‏ترین و بلیغ‏ترین محسنات کلامی و بیانی برخوردار است و بدیهی است که توجه به نکات مذکور نیز از شرایط اساسی استفاده صحیح و درست از قرآن کریم است.
گاه در قرآن کریم چنین است که آیه‏ای حکمی را به صورت عام و کلی بیان می‏کند و در آیه دیگری محدوده آن حکم را روشن می‏کند. یا در آیه‏ای حکمی را به صورت مطلق بیان کرده است و از آیه دیگری قید و شرط آن استفاده می‏شود. بیان مطلب از طریق مثال و استفاده از کنایه و استعاره و مجاز و امثال آنها نیز از شیوه‏هایی است که در قرآن به کار رفته است و چون مخاطب قرآن انسان‏ها هستند و شیوه‏های مذکور از محسنات کلام انسانی و عقلایی در بیان مقصود محسوب می‏شود، قرآن نیز از شیوه‏های مذکور به زیباترین نوع ممکن در بیان احکام و معارف خود استفاده می‏کند. بنابراین، شیوه‏های به کار رفته در قرآن همان شیوه‏ای است که عقلا در بیان مقاصد خویش به کار می‏گیرند، با این تفاوت که نوع و کیفیت استفاده از هنرهای بیانی که در قرآن بکار رفته است از نظر مرتبه و زیبایی و شیوایی، با به کارگیری محسنات مذکور در کلام آدمی قابل مقایسه نیست. دلیل این امر نیز آن است که قرآن کریم کلام خدای متعال است که به فصیح‏ترین و بلیغ‏ترین بیان پیامبر صلی الله علیه و آله نازل شده است و اصول فن فصاحت و بلاغت را به بشر آموخته است. این کتاب، با زیباترین، شیواترین و رساترین بیان مردم را به توحید و هدایت و تکامل و سعادت فرا خوانده است.
خلاصه و نتیجه مباحث بخش پایانی این فصل در یک جمله این است: توجه به نکات و محسنات کلامی به کار رفته در قرآن، در کنار نکات قبلی، از شرایط ضروری فهم آن است که عدم توجه به آنها بی شک بدفهمی و تفسیر نابجا را در پی خواهد داشت.