تربیت
Tarbiat.Org

آذرخش کربلا
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

سخن ناشر

واقعه جانسوز عاشورا، از جمله واقعیت‏هایی است که ذهن هر پرسشگر و نگاه هر کاوشگر را به خود معطوف می‏دارد. ابعاد و گستره این حادثه نیم‏روزه، آنچنان ژرف و سترگ است که با وجود گذشت سالیان متمادی، اثری شگفت و ستودنی بر جامعه و انسان‏ها نهاده است. خروش به کژی‏ها و ناپاکی‏ها، شبهات و دشمنی‏ها و نقش‏بستن منش آزادگی، ایثار و شهادت در روش زندگانی، از عالی‏ترین و والاترین اثرهایی است که در جامعه امروزین شیعیان مشهود و قابل رؤیت است.
به یقین، آنچه رمز جاودانگی این واقعه حزن‏انگیز و تاب‏رباست، اصالت آن است. قیام امام حسین علیه السلام، رویکردی احساسی، برخاسته از خواهش‏های نفسانی و یا قدرت‏مدار نیست. بازکاوی زمینه‏ها و سبب‏های آن حادثه بزرگ از نهضتی منطقی، اصیل، جامع، استراتژیک و مستمر حکایت دارد؛ قیامی که با وجود روشن بودن نتیجه آن، به تمام اماها و اگرهای تاریخ، پاسخی گویا و استوار داده و نقطه اتکای بسیاری از حق‏طلبان و مجاهدان و نیز مجالی برای عبرت صاحبان خرد گشته است.
نگاشته‏ای که پیش رو دارید، پرداخته از کتاب آذرخشی دیگر از آسمان کربلا و همچنین کتاب در پرتو آذرخش است. این کتاب، مجموعه سخنرانی‏های حضرت آیت الله مصباح یزدی (دام ظله العالی) است که توسط جناب حجت‏الاسلام والمسلمین آقای غلامحسن محرمی تدوین و نگارش شده و با محور قرار دادن قیام جاودان امام حسین علیه السلام، آن را با رویکردی جامعه، انسان و روان‏شناسانه مورد تحلیل، مداقه و کاوش قرار داده است.
بحث و توضیح اهداف قیام عاشورا با بررسی مفهوم اصلاح، معنا و مفهوم امر به معروف و نهی از منکر، مصادیق آنها در جامعه و مراتب امر به معروف و نهی از منکر و ذکر راه کاری جهت مقابله با توطئه‏های اجتماعی، بیان وظایف حکومت و مردم در شرایط حاضر و تحلیل روزگاران امام حسین علیه السلام با تاکید بر نقش وراثت، محیط، حاکمان و ابزارهای حکومتی آنان از جمله مباحثی است که در این کتاب به رشته تحریر در آمده است.
در پایان امیداواریم؛ چاپ و نشر این اثر ارزنده که منور به نور پرفروغ سیدالشهدا و متبرک با آن نام مبارک است، مقبول و مرضی ذات اقدس الله (جل جلاله) و نیز حضرت حجت (عج) قرار گیرد و جویندگان طریقت و حقیقت را توشه‏ای گرانقدر باشد.
مرکز انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قدس سره