تربیت
Tarbiat.Org

آذرخش کربلا
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

فصل دهم: درسهایی از نهضت عاشورا

عروج انسانها به بالاترین مراتب انسانیت، و سقوط آنان به پایین‏ترین درجات، یکی از جنبه‏های بااهمیت واقعه کربلاست. در حماسه عاشورا با گروه ممتازی از انسانها مواجه می‏شویم که نمونه آنان در تاریخ کمتر می‏توان یافت. هر فرد این گروه از لحاظ شرافت، انسانیت، کمال، شجاعت، شهامت، فداکاری و سایر خصلتهای پسندیده در والاترین مقام ایستاده است.
محور این گروه بی‏مثال، شخصیت بی‏مانند امام حسین علیه السلام است و برادران، فرزندان، یاران، حواریین و دوستان خاص آن حضرت پیرامون این وجود شریف گرد آمده‏اند.
هر انسانی، مسلمان یا غیر مسلمان، با شنیدن ویژگیها و سرگذشت این گروه، بی‏اختیار به آنان عشق می‏ورزد و دلباخته ایشان می‏شود. از این روی، بسیارند کسانی که از سایر ادیان و مذاهب، شیفته حضرت سیدالشهدا علیه السلام می‏شوند. از جمله بعضی زرتشتیان در ایام محرم عزاداری می‏کنند و با شنیدن نام مبارک امام حسین علیه السلام، نشانه‏های تأثر در چهره‏هایشان نمایان می‏گردد. حتی بت‏پرستان، در سرزمین هندوستان، به سرور شهیدان علیه السلام مهر می‏ورزند و در روزهای تاسوعا و عاشورا، هندوان بت‏پرست آتش روشن می‏کنند و به یاد امام حسین علیه السلام با پای برهنه وارد آتش می‏شوند.
وجدان آدمی اقتضا می‏کند که در پیشگاه چنین انسانهای بلندمرتبه‏ای خضوع کند و در برابر بزگواری آنان سر تعظیم فرود آورد، و از همین روست که حتی کافران به این جوانمردان مهر می‏ورزند.
در مقابل این گروه، عده‏ای قرار دارند که به سختی می‏توان، در تاریخ بشر کسانی به پلیدی، سنگ‏دلی، ناجوان‏مردی، و درنده‏خویی آنها سراغ داد. اما چگونه ممکن است بعضی از انسانها به آن مرتبه خوبی و کمال برسند و بعض دیگر تا این حد پلید و پست باشند؟ البته این سؤال تنها درباره واقعه کربلا مطرح نیست، و این دو گروه همواره در طول تاریخ و حتی در حال حاضر بوده‏اند. از این روی کسانی برای پاسخ به این سؤال کوشیده‏اند به شیوه علمی توضیح دهند که علت تعالی و سقوط انسان چیست و چگونه بعضی از انسانها به سوی رشد و تعالی گام برداشته‏اند و صفات والای انسانی در آنان ظهور یافته است، و در مقابل عده‏ای به نازل‏ترین درجات سقوط می‏کنند؟
واقعه کربلا مسئله‏ای شخصی و مربوط به چند فرد خاص نیست؛ بلکه پدیده عظیم اجتماعی‏ای است که بر جامعه آن روز تأثیر گذاشت و بعد از گذشت نزدیک به هزار و چهار صد سال هنوز هم در جامعه‏های مسلمان‏نشین تأثیر خود را از دست نداده است. بر این اساس، عده‏ای در صدد برآمده‏اند که واقعه کربلا را - به منزله حرکتی گروهی و جریانی تاریخی - از منظری جامعه‏شناختی تحلیل و بررسی کنند.
از سوی دیگر، بحث درباره علل و چگونگی تعالی و ترقی انسان در معنویات و کمالات انسانی، و همچنین سقوط و انحطاط در رذایل، در حوزه علم روان‏شناسی است، و در آن، خصوصیات روانی افراد و عوامل شکل‏گیری شخصیتی با این ویژگیها، بازکاوی می‏شود.