تربیت
Tarbiat.Org

مقام لیلة‌القدری فاطمه(س)
اصغر طاهرزاده

تسبیحاتی آسمانی، عامل نمایش گوهر فاطمه(س)

اساس تربیت؛ خانه و خانواده است و محال است غیر از مادر كس دیگری بتواند نیازهای تربیتی روح كودك را برآورده سازد و لذا فاطمه‌زهرا(س) به عنوان یك مادر می‌خواهد نهایت همّت را در تربیت فرزندان خود به كار ببندد و تصور فرمود اگر كمك كاری داشته باشد در امر تربیت، موفق‌تر است. در همان زمان كنیزی را به پیامبر(ص) هدیه كرده بودند و لذا فاطمه‌زهرا(س) تقاضا كرد چنانچه ممكن است آن كنیز جهت كمك به امور خانه در كنار فاطمه(س) باشد - در شرایطِ سخت زندگی آن زمان، داشتن خدمتكار معمول بوده است- ولی پیامبرخدا(ص) فاطمه‌زهرا(س) را در افقی دیگر جستجو می‌كند و لذا از فاطمه(س) سؤال فرمود: «آن كنیز را به تو بدهم یا چیز بهتری را؟!» معلوم است كه انسان‌های بزرگ از هر چیزی، آن وجه عالی و افضل را می‌طلبند، حتی نمازی را هم كه می‌خوانند، آن عالی‌ترین بُعد روحانی‌ نماز را طلب می‌كنند، به طوری كه فاطمه‌زهرا(س) از شدت قیام پاهای مباركش ورم می‌كند. حالا در جواب پیامبر خدا(ص) نیز می‌گوید: چیز بهتر از كنیز می‌خواهم. پیامبرخدا(ص) فردای آن روز به خانة آن حضرت می‌آیند و می‌فرمایند: جبرئیل(ع) برای شما این ذكر را آورد. و تسبیحات مشهور به تسبیحات فاطمه‌زهرا(س) را اظهار می‌دارند.
عرض بنده روی این نكته است كه خداوند متعال و پیامبرخدا(ص) و جبرئیل(ع) چه گوهری در فاطمه(س) سراغ دارند كه می‌خواهند در كشاكش همین مشكلات زندگی با چنین اذكار آسمانی، آن گوهر فاطمی به بشریت ارائه ‌شود. می‌بینید نه تنها كنیز به او ندادند، در عین باقی بودن در آن مشكلات، ذكری از آسمان برای او فرستادند تا ‌زهرا(س) را در قامتی به نهایت افراشته در بندگی خدا، به بشریت نمایش دهند و گوهر وجود او را این‌چنین به صحنه بیاورند. و مسلّم فاطمه‌زهرا(س) را مستعد تحقّق‌بخشیدن اذكار موجود در تسبیحات نازل‌شده برای او دیدند كه چنین اذكاری برای او فرستادند. در این تسبیحات «الله‌اكبر» مطرح است، یعنی قلب فاطمه(س) محل تصدیق و اظهار كبریایی پروردگار است و هر كس خواست به مقام فهم كبریایی حضرت «الله» وارد شود باید از روح فاطمه‌زهرا(س) مدد بگیرد و این ذكر را 34 مرتبه بگوید و نیز در آن تسبیحات «اَلْحَمْدُلله» مطرح است، یعنی قلب فاطمه(س) محل تصدیق و اظهار «حمد» خداست و هر كس می‌خواهد به مقام حمد حضرت الله برسد باید از روح فاطمه‌زهرا(س) مدد بگیرد و آن ذكر را 33 مرتبه بگوید. و در آن تسبیحات،«سُبْحانَ‌الله» مطرح است، یعنی جایگاه نزول و پذیرش تسبیح و تنزیه حضرت الله قلب فاطمه(س) است كه هم تسبیح خدا را می‌فهمد و هم می‌تواند بفهماند و به انسان‌ها كمك كند، و با 33 مرتبه تكرار آن ذكر شریف، موفق به تحقق تسبیح در جان خود شوند.
پس اگر ملاحظه بفرمایید: در قضیة آوردن این اذكار برای فاطمه‌زهرا(س) رمز و رازی نهفته است كه اهلش نباید از آن غافل شوند و از آینه مقدس فاطمه‌زهرا(س) در فهم اسرار آن اذكار بهرة لازم را نبرند.