تربیت
Tarbiat.Org

مقام لیلة‌القدری فاطمه(س)
اصغر طاهرزاده

راز دوستی پیامبر(ص) با فاطمه‌(س)

راستی پیامبرخدا(ص) در آینه جان فاطمه(س) چه می‌بیند و از آن به ما خبر می‌دهد كه هر وقت می‌خواهد از مدینه خارج شود آخرین كسی را كه ملاقات می‌كند فاطمه‌زهرا(س) است و هر وقت به مدینه برمی‌گردد، اوّلین كسی كه ملاقات می‌فرماید، فاطمه‌زهرا(س) است. آیا باید چشم دوستداران این خاندان از راز و رمز این نوع ارتباط بسته باشد، آیا با توجّه به معرفت به مقام این خانواده هم‌اكنون نمی‌شود با این ذوات قدسی ارتباط پیدا كرد و بهره‌ها گرفت؟!
اویس قرنی سخت مشتاق ملاقات با رسول خدا(ص) بود و مادرش چون می‌دانست اگر اویس به محبوبش، یعنی پیامبر خدا(ص) رسید دیگر از او چشم برنمی‌دارد، لذا با فرزندش شرط كرد بیش از یك روز در مدینه نماند و اویس با پذیرش این شرط از یمن به سوی مدینه حركت كرد و یك روز در مدینه ماند، رسول‌خدا(ص) در مدینه نبودند، و موفق به دیدار پیامبرخدا(ص) نشد، و طبق قولی كه به مادرش داده بود برگشت. و چون پیامبرخدا(ص) وارد مدینه شدند، فرمودند: «اِنّی اَشْمَمْتُ رائِحَةَ الْجَنَّةَ مِنْ قِبَلِ الْیَمَن»؛ یعنی من بوی بهشت را از طرف یمن استشمام می‌كنم. عرض بنده این است كه خیلی‌ها به مدینه می‌آمدند و می‌رفتند ولی وجودشان مظهر ظهور بهشت نبود ولی پیامبرخدا(ص) از آثار جناب اویس‌قرنی در مدینه بوی بهشت می‌شنود و حالا توجّه خاص پیامبرخدا(ص) به فاطمه‌زهرا(س) را در همین راستا بدانید، به طوری كه پیامبر(ص) می‌فرمایند: «هر وقت می‌خواهم بوی بهشت را بشنوم از طریق فاطمه به دست می‌آورم»(37) در واقع علاوه بر این‌كه پیامبرخدا(ص) از طریق فاطمه‌زهرا(س) با بهشت ارتباط دارند، عمل آن حضرت تذكری است برای ما، كه چگونه بر فاطمه‌زهرا(س) بنگریم و چگونه از او استفاده نماییم.
آیا ما از فاطمه‌ای كه پیامبر(ص) از او به بهشت منتقل می‌شوند، حیف نیست به سادگی بگذریم و به جای این‌كه مقام متعالی او را درك كنیم و خود را بالا ببریم، آن حضرت را پایین بیاوریم؟ در حالی‌كه اگر آن حضرت را پایین بیاوریم دیگر فاطمه‌زهرا نیست و دیگر به آن مقام قدسی متعالی توسل پیدا نكرده‌ایم. آن‌هایی كه مقام‌های بالا را می‌بینند - یعنی پیامبر و ائمه(ع)- از بالا بودن مقام آن حضرت خبر دادند و مسلّم برای ارتباط با آن مقام، باید كمی همّت كرد و از حالت عادی قدمی بالاتر گذاشت. خود پیامبرخدا(ص) آن‌قدر فاطمه‌زهرا(س) را بزرگ می‌بینند كه راضی نمی‌شوند گردی از دنیا بر چهرة قدسی دخترشان بنشیند، به‌طوری كه وقتی پیامبر(ص) از سفری برگشتند و سوی خانة فاطمه‌زهرا(س) رفتند و با پرده‌ای نقش‌دار بر در خانه روبه‌رو شدند كمی گرفته ‌گشته و برگشتند. خبر به فاطمه ‌زهرا(س) رسید، پرده را جمع كردند و خدمت پیامبر(ص) ‌فرستادند، و پیامبرخدا(ص) همین كه كار او را ملاحظه كردند فرمودند: «همانی كرد كه می‌خواستم، پدرش فدایش باد، دنیا از محمّد و آل‌محمّد نیست»؛(38) آری آن‌قدر آینه فاطمه‌زهرا(س) در نشان دادن حق و حقیقت پرتلألؤ است كه پیامبرخدا(ص) حاضــر نیستـنـد حتـی چیــزهای مباحی - همچون پردة گلدار- این آینه پر رمز و راز را كدر نماید. دنیا برای خاندانی كه واسطه فیض حضرت پروردگارند نمی‌تواند مطلوب باشد. خود پیامبر(ص) فرمودند: «اگر دنیا به مقدار بال مگسی ارزش داشت، هیچ كافری به مقدار یك جرعة آب از آن برخوردار نمی‌شد»(39) و پیامبرخدا(ص) پس از ‎آن كه برخورد فاطمه(س) را دیدند، برخاستند و به سوی خانه فاطمه(س) حركت كردند.