تربیت
Tarbiat.Org

مقام لیلة‌القدری فاطمه(س)
اصغر طاهرزاده

فاطمه(س) بر حادثه‌ها اثر گذاشت

عمده آن است كه ما موضوع را درست ببینیم و مطالب را سطحی و حسی نكنیم. نظر به مقام فاطمه‌زهرا(س)یك وجه دیگر هم دارد كه بنده در این بحث فقط باب آن را باز می‌كنم و اصل بحث در جای دیگر مطرح شده است به این جمله بنده عنایت بفرمایید.
«فاطمه‌(س) بر حادثه‌ها اثر گذاشت، نه این‌كه منفعل حادثه‌های روزگار خود شد»
درست پس از رحلت رسول‌الله(ص) جوّ عمومی به طرفی رفت كه نباید می‌رفت و فاطمه(س) یك‌تنه در مقابل انحراف ایستاد و در شرایطی كه علی(ع) نمی‌توانست مردم را متوجّه حقّانیت حاكمیت خود بر جامعه بكند.(45) فاطمه(س) به صحنه آمد، چراكه اگر علی(ع) در آن شرایط سخن می‌گفت، او را متّهم می‌كردند كه حبّ ریاست دارد و اگر فاطمه(س) سكوت می‌كرد، باطل لباس حق می‌پوشید و برای همیشه حق در تاریخ گم می‌شد. در این شرایط فاطمه(س) به خوبی وظیفه خود را تشخیص داد و در حدّ اعلای كلمه آن را عملی نمود و یك زن یك تنه جلو آن‌همه فتنه ایستاد. عظمت مسئله آن است كه عموماً زنان نسبت به فضای عمومی جامعه منفعل می شوند ولی فاطمه(س) به جهت آن كه ملاك حق و باطل بودنِ جریان های اجتماعی را در دست داشت. نه تنها منفعل نشد و نه تنها سكوت نكرد، كه فریاد زد. فریاد رسایی كه به گوش همه تاریخ رسید و هنوز هم آن صدا كارهایی در پیش دارد.(46) انسانی كه هدف زندگی را می‌شناسد و معنی خود را درست فهمیده است، از حادثه‌ها جاكن نمی‌شود، به طوری كه وقتی همة جامعه یك طرف می‌روند، او راه خود را ادامه می‌دهد و حضرت فاطمه(س) نشان داد فرزند خانة توحیدِ محمّدی(ص) چگونه در روزگار خود قد علم كرد. شما هم اگر خواستید فاطمی بمانید باید خود را با منطق فاطمه‌زهرا(س) و با عمل او ارزیابی كنید و هر حادثه‌ای را از طریق دین و دینداری در زمانه خود ارزیابی نمایید و جایگاه آن را بشناسید و نسبت به آن بهترین موضع‌گیری را عملی سازید و سخت از این‌ جمله كه گفته می‌شود: «خواهی نشوی رسوا، همرنگ جماعت شو» فاصله بگیرید. اگر امام زمان(عج) می‌فرمایند: اسوه و الگوی من فاطمه دختر رسول خدا است.(47) و اگر می‌بینید اهل‌البیت(ع) همرنگ جماعت و تابع خلفای جور نشدند، این‌ها همه و همه به جهت جبهه‌ای بود كه فاطمه‌زهرا(س)آن جبهه را پس از رحلت رسول خدا گشود.(48) عمده آن است كه تمام حركات آن حضرت را در آینة مقام لیلة‌القدری او بنگرید تا إن‌شاءالله فاطمه(س) را نگریسته باشید.
هنوز ابعادی از بحث مقام لیلة‌القدری حضرت مانده است كه إن‌شاءالله در بحث «حضرت‌زهرا(س) رازی پیدا و ناپیدا» دنبال خواهیم كرد.
خدایا ما را در راه تبعیت از فاطمه و پدر فاطمه و شوهر فاطمه
و فرزندان فاطمه(ع) راهنمایی بفرما!
«والسلام علیكم و رحمةالله و بركاته»