تربیت
Tarbiat.Org

مقام لیلة‌القدری فاطمه(س)
اصغر طاهرزاده

فاطمه(س)، دریچه‌ای به عالم غیب

پیامبر(ص) می‌فرمایند: «هر وقت مشتاق بوی بهشت می‌شوم، دخترم فاطمه را می‌بویم».(51) وقتی شما در این سخن تدبّر می‌كنید می‌بینید؛ از طریق فاطمه‌زهرا(س) می‌توان دریچه‌ای به‌سوی عالم غیب برای قلب خود بازکرد. به نظرم اگر موضوع را سرسری و ساده نگیریم و با تأمّل مسئله را دنبال كنیم و بدانیم كه یكی از راه‌های ارتباط با عالم غیب و حقیقت، وجود مقدس حضرت فاطمه‌زهرا(س) است، إن‌شاء‌الله به حقایق و بركاتی عظیم دست خواهیم یافت. در این بحث تلاش بنده همین است که به‌كمك روایات پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) راهی به‌ سوی فاطمه‌زهرا(س)؛ پیدا کنیم. چرا که وقتی حضرت رسول‌الله(ص) می‌فرمایند: «فاطِمَةُ حَوْراءٌ اِنْسِیَّةٌ»(52) یعنی فاطمه(س) فرشته‌ای است بشرگونه، به این نتیجه می‌رسیم كه می‌شود از طریق فاطمه‌زهرا(س) به اسراری از عالَم فرشتگان پی‌برد، حالا باید ببینیم چگونه می‌توانیم این راه پر بركت را بیابیم و در آن سیر نماییم. بالاخره باید ابتدا راه را یافت، سپس تلاش كرد تا جهت جان ما بدون هیچ حجاب و مانعی به سوی آن حضرت سیر كند و غیر از این هم راهی نیست.
در بحث مقام لیلةالقدری حضرت‌زهرا(س) این حدیث را مورد تدبّر قرار دادیم كه حضرت‌صادق(ع) می‌فرمایند: «مَنْ عَرَفَ فاطِمَةَ حَقَّ مَعرِفَتِها، فَقَدأدْرَکَ لَیْلَةَ القَدرِ»(53) یعنی؛ هركس فاطمه را آن‌طور كه هست بشناسد، حقّاً شب قدر را درك می‌كند؛ در واقع می‌فرمایند یك شناخت خاصی برای فاطمه‌زهرا(س) در میان است، هرکس توانست به آن شكل خاص فاطمه‌زهرا(س) را بشناسد، لیلةالقدر را درک ‌کرده ‌است. لیلةالقدری که خداوند به پیامبرش فرمود: «وَ ما اَدْراكَ ما لَیْلَةُ‌الْقَدْر»؛ تو چه خواهی شناخت از لیلةالقدر؟! آن‌چنان درك لیلةالقدر مشکل است كه هیچ امام و پیامبری نیامده‌ به‌راحتی بگوید لیلةالقدر همین است، حالا این لیلةالقدر با این‌ همه عظمت با شناخت فاطمه‌زهرا(س) درک‌ می‌شود! و از آن طرف اگر کسی لیلةالقدر را درک‌کند، همان‌طور که می‌دانید؛ قلبش محل ورود روح و ملائکه می‌شود، چون می‌فرماید در شب قدر «تَنَزَّلُ المَلائکَةُ وَ الرّوحُ». و اگر کسی قلبش محل نزول ملائکه و روح شد، همة اسرار عالم را می‌فهمد؛ چون فرمود: «فی کُلِّ أمر» یعنی؛ ملائكه و روح كه حامل اسرار غیب‌اند در همة امور بر او نازل می‌شوند و همه امورِ حقایق را به قلب انسان می‌رسانند. واقعاً مسئله ساده نیست، دقت در فرمایش حضرت‌امام‌صادق(ع) نشان می‌دهد كه در عین مشكل بودن، می‌شود فاطمه‌زهرا(س) را درک ‌کرد و از طریق شناخت آن حضرت، شب قدر را درک نمود، و اگر شب قدر را کسی درک ‌کند همة اسرار عالم در قلبش جلوه‌گر می‌شود.
ما نمی‌خواهیم در این‌جا بنشینیم همین‌طور شعار بدهیم و به این حرف‌ها خوش باشیم، ما آمده‌ایم برای زندگی‌مان راهی پیدا کنیم که بتوانیم إن‌شاء‌الله چیزهایی بالاتر از این حرف‌های عادی به‌دست بیاوریم. راهش همان توسل به حضرت‌فاطمه(س) است. اما توسل به فاطمه‌زهرا(س) به معنای حقیقی آن همراه با معرفت به مقام آن حضرت، ممكن است. چون در توسل به ائمة معصومین(ع) جهت قلب را به سوی آن ذواتِ مقدس غیبی می‌اندازیم كه از انوار پربركت آن‌ها بهره‌مند شویم، حالا شما حساب كنید اگر معرفتی به آن مقام نداشته باشیم جهت قلب را به‌سوی چه كسی بیندازیم؟