تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر سوره زمر
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 39. زمر آیه 43

آیه
أَمِ اتَّخَذُواْ مِن دُونِ اللَّهِ شُفَعَآءَ قُلْ أَوَ لَوْ کَانُواْ لَا یَمْلِکُونَ شَیْئاً وَلَا یَعْقِلُونَ‏
ترجمه
آیا مشرکان به جای خدا (بت‏ها را) شفیعان گرفته‏اند؟! بگو: «آیا اگر مالک هیچ چیز نباشند و قدرت تعقّل نداشته باشند (باز هم شفیع شما خواهند بود)؟»
نکته ها
شفیع باید برای شفاعت، از جانب خدا اجازه داشته باشد، «مَن ذا الّذی یشفع عنده الاّ باذنه» امّا بت‏ها چه اجازه‏ای دارند؟ شفیع باید محبوب و مورد رضای خدا باشد و بت‏ها نه محبوبند و نه مورد رضایت الهی.
در آیه 18 سوره‏ی یونس می‏خوانیم که مشرکان می‏گویند: «هؤلاء شفعائنا» این بت‏ها شفیعان ما هستند و در آیه 3 همین سوره خواندیم که می‏گویند: «ما نعبدهم الاّ لیقرّبونا الی اللّه زلفی» پرستش بت‏ها به خاطر آن است که بت‏ها ما را به خدا نزدیک کنند و شفیعان ما باشند. این آیه می‏فرماید: چگونه از موجوداتی که نه عقل دارند و نه قدرت، انتظار کمک دارید؟! «کانوا لا یَملکون شیئا و لا یعقلون»
ما که به امامان معصوم‏علیهم السلام متوسّل می‏شویم و از آنان استمداد و شفاعت می‏طلبیم به خاطر آن است که فهم و درک آنان را از آیات و روایاتی که حیات برزخی را برای اولیای خدا ثابت می‏کند فهمیده‏ایم و قدرت آن بزرگواران را از دیدن هزاران نمونه‏ی عملی در استجابت دعا و معجزات و کرامات باور کرده‏ایم.
پیام ها
1- برخی مشرکان، بت‏ها را خدا نمی‏دانستند، بلکه شفیع و واسطه‏ی درگاه خدا می‏شمردند. «اتّخذوا من دون اللّه شفعاء»
2- واسطه‏ی میان انسان و خدا باید نیاز را بفهمد و قدرت کمک کردن داشته باشد که بت‏ها هیچ کدام را ندارد. «لا یملکون - لا یعقلون»