تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر سوره زمر
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 39. زمر آیه 15،14

آیه
قُلِ‏اللَّهَ أَعْبُدُ مُخْلِصاً لَّهُ دِینِی‏
فَاعْبُدُواْ مَا شِئْتُم مِّن دُونِهِ قُلْ إِنَّ الْخَاسِرِینَ الَّذِینَ خَسِرُواْ أَنفُسَهُمْ وَ أَهْلِیهِمْ یَوْمَ الْقِیَامَةِ أَلَا ذَلِکَ هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِینُ‏
ترجمه
بگو: «من تنها خدا را می‏پرستم در حالی که دینم را برای او خالص کرده‏ام.
پس شما جز او هر چه را می‏خواهید بپرستید». بگو: «همانا زیانکاران (واقعی) کسانی هستند که سرمایه‏ی وجودی خویش و بستگانشان را در قیامت از کف داده باشند، آگاه باش، این همان زیان آشکار است».
نکته ها
«خسارت»، از دست دادن اصل سرمایه است. یخ فروشی که مشتری نداشته، نه تنها سود نبرده بلکه اصل سرمایه‏اش آب شده است. خُسرانِ نفس، به معنای هلاکت آن است، به گونه‏ای که استعدادها از دست برود.
کلمه‏ی «خسارت»، سه مرتبه در این آیه تکرار شده است تا انسان را نسبت به خسارتِ نفس در قیامت بیدار کند.
به سراغ غیر خدا رفتن، هرچه باشد وهرکه باشد خودفروشی وخسارت است. انسان باید در معامله یا سود کند یا ضرر نکند و یا لااقل ضرر کمی بدهد ولی مشرکان، آخرت را می‏بازند و لذا خسران آنان مبین وآشکار است، به علاوه خسارتِ نفس، در آخرت قابل جبران نیست.
پیام ها
1- موضع خود را در برابر کفّار با صراحت اعلام کنید. «قل»
2- یکتا پرستی برجسته‏ترین سخن انبیاست. «قل اللّه اعبد»
3- انبیا فرامین الهی را با جان و دل اجرا می‏کردند. (در چند آیه‏ی قبل خواندیم: «إنّی اُمرتُ ان اعبد اللّه مخلصاً» و در این آیه می‏فرماید: «قل اللّه اعبد مخلصاً»)
4- از ابتدای این سوره تاکنون 4 بار از اخلاص سخن به میان آمده و این به خاطر آن است که در طول تاریخ بزرگ‏ترین آفت برای دین، اضافه شدن خرافات و سلیقه‏ها و تحریف‏ها بوده است. «مخلصاً له دینی»
5 - در اجرای قوانین دینی، از پذیرفتن هر گونه تغییر و تحوّل و تسلیم شدن در برابر سلیقه‏های دیگران خودداری کنیم. «مخلصاً له دینی»
6- در شیوه‏ی تبلیغ، گاهی تهدید و قهر لازم است. «فاعبدوا ما شئتم» (چنانکه در جای دیگر می‏فرماید: «اعملوا ما شئتم»**فصّلت، 40.*** هرگونه می‏خواهید عمل کنید.)
7- رهبر باید بداند همه‏ی مردم تسلیم او نخواهند شد. «فاعبدوا ما شئتم»
8 - از خدا که جدا شدیم، به هر چه وصل شویم فرقی ندارد. «ما شئتم»
9- خود باختگی، بزرگ‏ترین خسارت‏هاست. «انّ الخاسرین الّذین خسروا انفسهم»
10- انسان مسئول خانواده‏ی خویش است. «و اهلیهم»
11- سود و زیان واقعی در قیامت است. «یوم القیامة»
12- برای کسانی که دیر باورند، سخن حقّ را تکرار کنیم. «اَلا ذلک هو الخسران...»