تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر سوره زمر
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 39. زمر آیه 69

آیه
وَأَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّهَا وَوُضِعَ الْکِتَابُ وَجِاْی ءَ بِالنَّبِیِّیْنَ وَ الشُّهَدَآءِ وَقُضِیَ بَیْنَهُم بِالْحَقِ‏ّ وَهُمْ لَا یُظْلَمُونَ‏
ترجمه
و (در آن روز) زمین به نور پروردگارش روشن گردد و نامه‏ی اعمال را در میان نهند و پیامبران و شاهدان را حاضر سازند و میان آنان به حقّ داوری شود، در حالی که بر آنان ستم نمی‏رود.
نکته ها
مراد از «نور ربّ»، یا نور حقّ و عدالت است که خداوند در آن روز زمین را با آن نورانی می‏کند یا مراد نوری است غیر از نور خورشید و ماه که خداوند در آن روز می‏آفریند. البتّه مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر المیزان می‏فرماید: مراد از «نور ربّ» کشف اسرار و حقایق در قیامت است، سپس برای تأیید نظر خود آیه‏ی 22 سوره‏ی ق را گواه می‏گیرد: «لقد کنت فی غفلة من هذا فکشفنا عنک غطاءک»
در تفسیر اطیب البیان می‏خوانیم: چون در قیامت نور خورشید و ماه گرفته می‏شود، مراد از «نور ربّ» نوری است که از مؤمنان بر می‏خیزد. سپس این آیه را به عنوان شاهد ذکر می‏کند: «یوم تری المؤمنین و المؤمنات یسعی نورهم بین ایدیهم»**حدید، 13 ؛ تحریم، 8.***
پیام ها
1- ارائه‏ی نامه‏ی اعمال و احضار انبیا و گواهان و داوری به حقّ در قیامت، از امور قطعی است. (کلمات «قُضِیَ»، «وُضِعَ» و «جای‏ءَ» در قالب ماضی مجهول آمده است).
2- در قیامت گواهان متعدّدی در کار است. (انبیا، امامان، فرشتگان، اعضای بدن، زمین، زمان و...). «الکتاب - النبیّین - الشهداء»
3- تمام رفتار و کردار انسان در دنیا تحت نظارت گروهی شاهد و گواه قرار دارد زیرا شرط گواهی دادن در قیامت، حضور و نظارت بر اعمال در دنیا است. «و جیی‏ءَ بالنبیّین و الشهداء»
4- گرچه در قیامت انبیا نیز مورد سؤال قرار می‏گیرند «و لنسئلن المرسلین»**اعراف، 6.*** ولی احضار انبیا در این آیه، به دلیل آنکه در کنار کتاب و شهداء قرار گرفته، برای گواهی بر اعمال امّت خودشان است. «و جیی‏ءَ بالنبیّین و الشهداء»
5 - قضاوت و داوری خداوند بر پایه مستندات پرونده اعمال و گواهی پیامبران و شاهدان است. «وضع الکتاب وجیی‏ء بالنبیّین و الشهداء و قُضِیَ»77)