تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر سوره زمر
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 39. زمر آیه 6

آیه
خَلَقَکُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ ثُمَّ جَعَلَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَأَنزَلَ لَکُم مِّنَ الْأَنْعَامِ ثَمَانِیَةَ أَزْوَاجٍ یَخْلُقُکُمْ فِی بُطُونِ أُمَّهَاتِکُمْ خَلْقاً مِّن بَعْدِ خَلْقٍ فِی ظُلُمَاتٍ ثَلاَثٍ ذَلِکُمُ اللَّهُ رَبُّکُمْ لَهُ الْمُلْکُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ فَأَنَّی‏ تُصْرَفُونَ‏
ترجمه
او شما را از یک نفس آفرید، سپس جفتش را از همان نفس قرار داد و برای شما (از خزانه قدرت خود) از چهار پایان هشت زوج (نر و ماده‏ی گوسفند و بز و گاو و شتر) نازل کرد. او شما را در شکم‏های مادرانتان و در تاریکی‏های سه گانه (گوشت و پوست و خون) آفرینشی پس از آفرینشی (دیگر در مراحل گوناگون) می‏آفریند. این است خدایی که پروردگار شماست، حکومت برای اوست، جز او هیچ معبودی نیست، پس چگونه به بی راهه می‏روید؟
نکته ها
مراد از «ثمانیة ازواج» در این جا به دلیل آیه‏ی 143 و 144 سوره‏ی انعام که می‏فرماید:
«من الضأن اثنین و من المَعز اثنین»، «و من الابل اثنین و من البقر اثنین» نر و ماده از چهار نوع حیوان است: گوسفند، بز، شتر و گاو.
مراد از «أنزَل» نزول مکانی نیست، بلکه نعمتی است که از مقام برتر به مقام پایین‏تر داده می‏شود. یا به معنای پذیرایی است، نظیر آیه‏ی «نُزُلاً من عنداللّه»**آل عمران، 198.*** و یا به جهت آن است که سرچشمه‏ی حیات حیوانات، آبی است که از بالا نازل می‏شود و خزینه‏ی همه‏ی نعمت‏ها بالاست. «ان من شی‏ء الا عندنا خزائنه و ما ننزّله الاّ بقدر معلوم»**حجر، 21.*** هیچ چیزی نیست مگر آن که خزینه‏ی آن نزد ماست و ما جز به مقدار معین نازل نمی‏کنیم.
مراد از «ظلمات سه گانه» به گفته‏ی امام حسین علیه السلام در دعای عرفه، گوشت و پوست و خون است. «ثمّ اسکنتَنی فی ظلمات ثلاث بین لحم و جلد و دم»
پیام ها
1- جنس همه‏ی انسان‏ها، از مرد و زن و از سفید وسیاه، یکی است. «نفس واحدة»
2- گرچه مرد و زن از نظر جسمی تفاوت‏هایی دارند، امّا روح آنها یکی است. «نفس واحدة»
3- زوجیّت نعمتی است علاوه بر خلقت که خداوند به انسان عطا کرده است. «خلقکم... ثمّ جعل... زوجها»
4- انسان برای بقای نوع، به همسر نیازمند است. «خلقکم... ثمّ جعل منها زوجها»
5 - شکم و شهوت، نیازهای اولیه انسان هستند که خداوند به آنها توجّه نموده است. «جعل منها زوجها و انزل... الانعام»
6- در میان انواع حیوانات، چهار حیوان (گوسفند، بز، گاو و شتر) نقش ویژه‏ای در خوراک انسان دارند. «ثمانیة ازواج»
7- آفرینش انسان در چند مرحله انجام می‏گیرد. «خلقاً من بعد خلق» (در آیه‏ی 12 و 13 سوره‏ی مؤمنون از این مراحل به «نطفة، علقة، مضغة» یاد شده است.)
8 - انسان در تاریکی فلج است ولی خداوند در تاریکی‏های متراکم فعال است. «یخلقکم فی ظلمات ثلاث»
9- نعمت‏های زندگی را از خدابدانیم که او هم خالق است و هم مالک، هم ربّ است و هم معبود. «خلقکم... ربکم له الملک لا اله الاّ هو»