تربیت
Tarbiat.Org

یاد او
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

کیفیت محاسبه نفس

چنان که گفتیم، آیات و روایات فراوانی در زمینه محاسبه نفس وارد شده، اما در کمتر جایی به تفصیل کیفیت محاسبه نفس ذکر شده است. در این خطبه حضرت کیفیت حساب رسی اهل ذکر بر اعمال خویش را به تفصیل بیان می‏کنند و می‏فرمایند:
فلو مثلتهم لعقلک فی مقاومهم المحمودة و مجالسهم المشهودة و قد نشروا دواوین أعمالهم و فرغوا لمحاسبة أنفسهم علی کل صغیرة و کبیرة أمروا بها فقصروا عنها أو نهوا عنها ففرطوا فیها و حملوا ثقل أوزارهم ظهورهم فضعفوا عن الاستقلال بها فنشجوا نشیجاً و...؛ اگر در اندیشه خود اهل ذکر را مجسم می‏کردی و مقام‏های ستوده و جایگاه آنها را آشکارا می‏نگریستی، خود می‏دیدی که آنان فارغ از همه هیاهوها و زیاده‏طلبی‏های دنیا خواهان، نامه‏های اعمال خویش را گشوده‏اند و برای حساب رسی آماده شده‏اند کوتاهی‏های خویش را جبران کنند.
آنان در این اندیشه‏اند که در کدام یک از اعمال کوچک و بزرگی که بدان فرمان داده شده‏اند کوتاهی کرده‏اند و یا چه اعمالی را که از آن نهی شده بوده‏اند مرتکب گردیده‏اند. آنان هنگامی که کوتاهی‏های خود را تک تک می‏نگرند و در فرجام هر یک تأمل می‏کنند، باری سنگین را بر دوش خود می‏بینند که توان برداشتنش را ندارند.
اگر انسان کوتاهی‏ها و گناهانش را یک جا در نظر گیرد، شاید سنگینی آنها را احساس نکند، اما وقتی که تک تک آنها را ملاحظه کرد و تبعات منفی دنیوی و اخروی آنها را در نظر گرفت، شدیداً پشیمان و سرافکنده می‏شود. گاهی سخنی، زندگی گوینده که امید و نشاط را از مخاطب می‏گیرد و او را از راه و کاری که بر گزیده منصرف می‏سازد، و چه بسا سخنی امید می‏آفریند و سرنوشت کسی را عوض می‏کند و او را به زندگی امیدوار می‏نماید. از این رو نباید هیچ لغزشی، و از جمله سخنان نسنجیده را سبک بشماریم.
هنگامی که اهل ذکر سنگینی بار گناهان و کوتاهی‏هایی را بر دوش خود حس کردند که توان برداشتن آن را ندارند، گریه امانشان نمی‏دهد و از شدت پشیمانی و در مقام اعتراف به پیشگاه خداوند فریاد بر می‏آورند و بی تابی می‏کنند. اما به ناگاه می‏نگری که فرشتگان خدا آنان را که به حق نشانه‏های هدایت و چراغ‏های روشن تاریکی‏ها هستند در برگرفته‏اند و آرامش بر دل‏هایشان نازل می‏کنند. سکینه لطف و آرامش خاصی است که وقتی بندگان خود خدا دچار اضطراب و نگرانی می‏شوند و بلاها آنان را احاطه می‏کند، خداوند آن را بر دل آنها نازل می‏کند تا آنها اضطراب‏ها و نگرانی‏ها از دل آنان زایل گردد و امید و آرامش جایگزین آن شود. به جز روایات، در قرآن، در چند آیه، نزول سکینه الهی بر دل مؤمنان، و از جمله پیامبر صلی الله علیه و آله مطرح شده است. از جمله، در شبی که پیامبر می‏خواستند از مکه به مدینه هجرت کنند و خطر مشرکان کاملا مشهود بود و هر لحظه ایشان را تهدید می‏کرد، خداوند سکینه بر قلب پیامبر نازل کرد و به ایشان آرامش بخشید. خداوند در این باره می‏فرماید:
الا تنصروه فقد نصره الله اذ أخرجه الذین کفروا ثانی اثنین اذ هما فی الغار اذ یقول لصاحبه لا تحزن ان الله معنا فانزل الله سکینته علیه و أیده بجنود لم تروها...(132)
اگر او (پیامبر) را یاری نکنید، قطعاً خدا او را یاری کرد؛ هنگامی که کسانی که کفر ورزیدند او را (از مکه) بیرون کردند و او نفر دوم از دو تن بود، آن گاه که در غار (ثور) بودند، وقتی به همراه خود می‏گفت: اندوه مدار که خدا با ما است پس خدا آرامش خود را بر او فرستاد و او را با سپاهیانی که شما آنها را نمی‏دیدید تأیید کرد.