تربیت
Tarbiat.Org

یاد او
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

ضرورت توجه به کمیت و کیفیت ذکر

در ارتباط با مراتب ذکر، هم باید کمیت و مقدار ذکر ملاحظه گردد و هم کیفیت آن. از این روی در روایات و قرآن و سفارش‏های اولیای دین بر کمیت ذکر تأکید شده است. حتی سفارش شده که ما در نماز تنها به اذکار واجب بسنده نکنیم و سعی کنیم اذکار مستحبی فراوانی که وارد شده و نیز تعقیبات و تسبیحات فاطمه زهرا علیه‏السلام را نیز بگوییم. بی تردید اگر ذکر مکرر خداوند اثر سازنده در روح انسان نمی‏داشت و موجب تعالی انسان و رسیدن به مراحل علی توجه به خداوند نمی‏گشت، مورد سفارش و تأکید قرار نمی‏گرفت. از جمله آیاتی که ناظر به کمیت ذکر است و خداوند در آن به فراوانی ذکر سفارش کرده است. آیه 41 سوره احزاب است:
ایا ایها الذین آمنوا اذکروا الله ذکراً کثیراً. ای کسانی که ایمان آورده‏اید، خدای را بسیار یاد کنید.
در جای دیگر می‏فرماید:
فاذا قضیت الصلاة فانتشروا فی الارض و ابتغوا من فضل الله و اذکروا الله کثیراً لعلکم تفلحون؛ (26) و چون نماز گزارده شد، در روی زمین پراکنده گردیده و فضل خدا را جویا شوید و خدا را بسیار یاد کنید، باشد که رستگار شوید.
در برخی روایات وارد شده که انسان باید پیوسته به ذکر خداوند مشغول باشد و در هر حالی و در هنگام انجام هر کاری نباید از ذکر خداوند غافل باشد. از امام باقر علیه‏السلام نقل شده که حضرت موسی علیه‏السلام در مناجات خود خطاب به خداوند عرض کرد: خدایا، مواقعی برای من پیش می‏آید که از مقام عزت و جلال تو شرم دارد که در آن حال ذکر تو را بگویم. خداوند در پاسخ فرمود:
یا موسی ان ذکری حسین علی کل حال؛ (27) این موسی، ذکر و یاد من در هر حالی نیکو است.
گاهی انسان در وضعیتی قرار دارد که نمی‏خواهد دیگران در آن حال او را مشاهده کنند یا با آنان سخن بگوید، چه رسد به این که در آن حال با خداوند سخن بگوید.در چنان وضعیتی حجت و حیا باعث می‏شود که انسان هم از سخن گفتن با دیگران خودداری کند و هم خودش را از آنان مخفی نگاه دارد تا او را در آن وضعیت مشاهده نکنند. از این جهت، حضرت موسی علیه‏السلام که نمی‏خواهد لحظه‏ای از یاد خداوند غافل باشد و زبان مبارکش از ذکر خداوند حیا می‏کنم که ذکر تو را بگویم. خداوند در پاسخ می‏فرماید، در هر شرایط و وضعیتی ذکر من نیکو است. از این رو می‏بینیم در شریعت اسلام دعاهای مخصوصی برای هنگام قضای حاجت وارد شده است.
هم چنین در باب تأکید بر کمیت ذکر و اهمیت آن، امام باقر علیه‏السلام می‏فرمایند:
پدرم فراوان ذکر می‏گفت. وقتی با او راه می‏رفتم پیوسته ذکر می‏گفت ، وقتی با او مشغول خوردن غذا بودم، باز ذکر می‏گفت و اگر با مردم سخن می‏گفت، سخن گفتن با آنان او را از ذکر خدا باز نمی‏داشت و پیوسته می‏دیدم که زبانش به سقف دهانش چسبیده است و لا اله الا الله می‏گوید. (28)
چنان که عرض کردیم، گذشته از کمیت ذکر، بر کیفیت ذکر نیز تأکید شده و بلکه این تاکید فزون‏تر نیز هست. زیرا ارزش واقعی هر کاری در گرو کیفیت آن است، و عمل به ظاهر کوچک، اما با کیفیتی عالی بهتر است از عمل به ظاهر بزرگی که از کیفیت نازلی برخوردار باشد. عمل اندک همراه با تقوا، بهتر است از عمل فراوانی که از تقوا بی بهره باشد. دو رکعت نماز با توجه، از صد رکعت نماز حالی از توجه بهتر است، قرائت چند آیه قرآن با توجه و تدبر، از ختم قرآن بدون توجه و تدبر بهتر است.
خداوند در باب کیفیت بخشیدن به ذکر و عبادت می‏فرماید:
فاذا قضیتم مناسککم فاذکروا الله کذکرکم آباء کم او أشد ذکراً... (29) و چون مناسک حج خود را به جای می‏آوردید، خدای را یاد کند آن گونه که پدران خود را یاد می‏کنید، بلکه شدیدتر خدا را به یاد آورید.
عرب‏های جاهلی پس از انجام حج چند روزی در منا توقف می‏کردند و با شعر و نثر و سخنان ادبی به پدران و اجدادشان افتخار می‏کردند و آنان را به رخ یکدیگر می‏کشیدند. خداوند در برابر این عمل زشت ناشی از تعصب فافیلی و قبیله‏ای فرمان داد که مسلمانان پس از فراغت از حج به ذکر او مشغول گردند و فرمود: همان گونه که پدرانتان را یاد می‏کردید، خداوند را یاد کنید، بلکه خداوند را عمیق‏تر و شدیدتر یاد کنید؛ چرا که نعمت حیاتی که خداوند در اختیار شما نهاد و بالاتر از آن، نعمت هدایت شما به راه راست، بالاتر و والاتر از حقوق پدران شما است.
آیه فوق از آن روی ناظر به کیفیت ذکر است که در آن از واژه اشد استفاده شده است. این واژه بیان‏گر شدت عمل، در برابر ضعف آن، و بنابر این ناظر به کیفیت عمل است؛ در مقابل کاربرد واژه کثیر (در برابر قلیل) که حکایت‏گر کمیت و مقدار عمل است. توصیه به کیفیت بخشیدن به عمل از آن جهت است که حج گذار پس از انجام مناسک خود کماکان متوجه و متذکر موقعیت ویژه و حساسی که در آن قرار گرفته است باشد و فرصت طلایی درک حضور خداوند و معنویت فزاینده موسم حج را از کف ندهد و دچار غفلت نشود؛ چنان که اعراب جاهلی بعد از انجام مناسک حج افتخارات پدران خود را بر می‏شمردند و از یاد خداوند غافل بودند.
توجه به کیفیت ذکر از آن رو است که توجهات دل انسان یکسان نیست؛ گاهی توجه سطحی است و گاهی عمیق، و گاه آن چنان عمق و قوت می‏یابد که انسان به هنگام توجه به کسی، کاملاً از امور پیرامون خویش غافل و بی خبر می‏ماند؛ به سان عاشقی که دل را به معشوق سپرده و کاملاً متوجه او و محو در جمال او است و اصلاً توجه ندارد که در پیرامونش چه می‏گذرد و دیگران چه قضاوتی درباره او دادند. گاهی شدت توجه چنان است که به حسب آنچه نقل شده در هنگام نماز تیر را از پای امیرالمؤمنین علیه‏السلام خارج کردند تا زیاد احساس درد نکنند زیرا آن حضرت در حین نماز چنان غرق توجه به خدای متعال بودند که هیچ توجهی به خویش و درد پا نداشتند.
ما باید سعی کنیم بر کیفیت ذکر بیفزاییم و به توجه قلبی خود به خداوند عمق بیشتری بخشیم. در عین حال نباید از کمیت ذکر نیز غافل گردیم. باید متوجه باشیم ذکر و یاد خدا حد و مرزی ندارد. حتی اگر موفق شویم از نظر کمیت به بالاترین سطح ممکن برسیم و تمام شبانه روز را به ذکر خدا سپری کنیم، مراحل بی شماری از کیفیت آن پیش روی ما است.
البته شاید برای برخی شرایطی پیش آید که ذکر لفظی مطلوب نباشد.
کسانی که ایمانشان ضعیف است و شائبه ریا برای آنها وجود دارد، اگر در مقابل دیگران یاد ذکر بگویند، ممکن است گرفتار ریا شوند؟ در این صورت برای آنها شایسته‏تر آن است که با دل به خداوند توجه یابند و به ذکر قلبی بسنده کنند تا از آفت ریا که نوعی شرک است مصون بمانند.