تربیت
Tarbiat.Org

یاد او
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

بهترین فرصت‏ها برای عبادت و خلوت با خداوند

گاهی برخی از طلاب و کسانی که به کسب علم و دانش اشتغال دارند، از پراکنده‏گی حواس و عدم تمرکز در هنگام مطالعه شکوه دارند و از اساتید و یا دوستان رسول خدا راه کاری برای تمرکز حواس داشته باشد، مطالب را بهتر می‏فهمد و از فرصت مطالعه بیشتر استفاده می‏کند.از جمله راه کارهایی که به این افراد ارایه می‏شود این است که سعی کنند انگیزه و شوق خود به مطالعه را گسترش بخشند. هم چنین انتخاب محیطی آرام و بی سرو صدا و خالی از مزاحمت و عواملی که توجه انسان را به خود مشغول سازد در این امور مؤثر است. به این افراد توصیه می‏شود با تمرین و به تدریج بکوشند که به هنگام مطالعه فکر و توجهشان فقط معطوف به مطالب کتاب گردد و از توجه با امور دیگر خودداری کنند.
درباره نماز و ذکر و توجه به خدا نیز این سؤال مطرح می‏شود که چه کنیم تا در هنگام نماز و گفتن ذکر خدا حضور قلب داشته باشیم و توجهمان فقط معطوف به خداوند گردد؟ پاسخ این است که در درجه اول باید تمرین و ممارست داشته باشیم. در کنار سایر عوامل، تمرین اساسی‏ترین عامل برای رسیدن به هر هدفی است. در کنار تمرین، باید سعی کنیم بهترین وقت خود را به نماز و عبادت و ذکر خدا اختصاص دهیم. باید اوقاتی به ذکر و عبادت بپردازیم که از نشاط کافی برخوردار باشیم و آمادگی بیشتری برای عبادت داشته باشیم. بدنمان در حالت اعتدال باشد. بعد از خوردن غذا و پر بودن شکم و نیز هنگامی گرسنگی و ضعف بدن، هم چنین هنگام خستگی که نشاط و آرامش کافی نداریم، زمان مناسبی برای عبادت و ذکر خدا نیست. در طول روز که نوعاً انسان به فعالیت‏های روزانه و انجام وظایف خود اشتغال دارد، آمادگی کافی برای عبادت ندارد. هنگام استراحت بعد از ظهر و نیز پس از پایان یافتن فعالیت روزانه و مغرب، و به خصوص نزدیک اذان صبح و بین الطلوعین فرصت مناسبی برای پرداختن به عبادت و ذکر است. قرآن با اشاره به بهترین اوقات تسبیح و عبادت خداوند می‏فرماید:
فی بیوت أذن أن ترفع و یذکر فیها اسمه یسبح له فیها بالغدو و الاصال؛ (97) در خانه‏هایی که خدا رخصت داده که (قدر و منزلت) آنها رفعت یابد و نامش در آنها یاد شود. در آن (خانه) هر بامداد و شامگاه او را نیایش می‏کنند.
یا ایها الذین آمنوا اذکروا الله ذکراً کثیراً. و سجوه بکرة و أصیلا؛ (98) ای کسانی که ایمان آورده‏اید، خدا را فراوان یاد کنید، و صبح و شام او را به پاکی بستایید.
انتخاب محل خلوت نیز در تقویت حضور قلب به هنگام عبادت و ذکر مؤثر است. گرچه یاد خداوند همواره پسندیده است، اما در روایات بر مسأله خلوت با خدا و ارتباط با خدا به دور از چشم دیگران سفارش شده است. در حدیثی قدسی، خدای متعال به حضرت عیسی علیه‏السلام می‏فرماید:
یا عیسی ألن لی قلبک و أکثر ذکری فی الخلوات؛ (99) شیعیان ما کسانی هستند که هنگام تنهایی فراوان خدا را یاد می‏کنند.
تأکید بر عبادت در تنهایی و خلوت از آن رو است که در حضور دیگران و محیط پر سر و صدا تمرکز لازم برای توجه به خداوند میسر نمی‏گردد و مزاحمت‏ها نمی‏گذارد که حواس انسان جمع باشد و عبادت و ذکر خدا با حضور قلب انجام گیرد. علاوه بر این ممکن است انگیزه انسان سالم نماند و به ریا و خودنمایی آلوده گردد.پس از کار روزانه و خارج شدن از محیطهای پر و سر صدا، انسان می‏تواند به خود بیندیشد و به خداوند توجه پیدا کند و به انجام عبادت با حضور قلب بیشتر بپردازد. گرچه خداوند از ما دور نیست و از هر کس و هر چیزی به ما نزدیک‏تر است و به فرموده قرآن، از شاهرگ به ما نزدیک‏تر است: و نحن أقرب الیه من حبل الورید ؛ (100) اما برای این که ما با خداوند انس بیابیم، باید از درون قلب با او ارتباط بر قرار کنیم.
البته در آغاز که انس با خدا در ما پدید نیامده و انسان با خداوند بیگانه است ارتباط و توجه عمیق به خداوند دشوار است، اما پس از تکرار توجه و یاد خدا و مستمر گشتن ارتباط با او، انسان با خداوند احساس آشنایی می‏کند و با او انس می‏یابد و پی می‏برد که انس با خدا چه لذتی دارد. گاه این انس تا بدان جا می‏رسد که به جز مواردی که خداوند فرمان داده که به سراغ انجام وظایف خود برود و به امور روزمره زندگی بپردازد، حاضر نیست از انس با محبوب و گفتگوی با او دل بکند.
با این مکه قرآن معمولا در صدد بیان اصول و کلیات است و وارد بیان جزئیات و تفاصیل برنامه‏ها نمی‏شود و بیان آنها را به عهده پیامبر صلی الله علیه و آله نهاده است. (101) اما وقتی که به مسأله عبادت و راز و نیاز با خداوند می‏رسد، به جزئیات نیز اشاره می‏کند روی آنها تأکید دارد. قرآن در جایی می‏فرماید:
و سبح بحمد ربک حین تقوم. و من اللیل فسبحه و ادبار النجوم؛ (102) و هنگام که بر می‏خیزی پروردگارت را تسبیح و حمد گوی، و (نیز) پاره‏ای از شب و در فروشدن ستارگان تسبیح گوی او باش.
در جای دیگر می‏فرماید:
و اذکر اسم ربک بکرة و أصیلا. و من اللیل فاسجد له و سبحه لیلا طویلا؛(103)
و نام پروردگارت را بامدادان و شامگاهان یاد کن، و بخشی از شب را در برابر او سجده کن و شب‏های دراز، او را به پاکی بستای.
ما نباید این مسأله را ساده بگیریم و با بی تفاوتی از کنار آن بگذریم. قرآن که در این مورد به بیان وقت و زمان و تأکید بر نوع عبادت مانند تسبیح و سجده پرداخته است به جهت نقش سازنده و اثر عمیق و اساسی آنها در تکامل معنوی انسان است. اگر غیر از این بود، قرآن تا بدین حد بر آنها تأکید نمی‏کرد. تأکید قرآن برای این است که ما این آداب را رعایت کنیم و به این دلیل که مستحب هستند، از انجام آنها خودداری نکنیم. نگوییم ما وظایف واجب خود را به درستی انجام نمی‏دهیم، چه رسد که به مستحبات عمل کنیم و سجده‏های طولانی داشته باشیم.