تربیت
Tarbiat.Org

یاد او
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

لزوم اهتمام به انجام نماز شب و مستحبات و پرهیز از بهانه جویی

بی تردید در جامعه شیعه و مسلمان چندین میلیونی ایران که نظام اسلامی بر آن حاکم است. سزاوارترین افراد به رعایت مستحبات و خواندن نماز شب و داشتن خلوت‏ها و نجواهای شبانه با خداوند، روحانیون و کسانی هستند که با کتاب و سنت سروکار دارند و ریزه خوار خوان علوم سرشار ائمه اطهار علیه‏السلام هستند. از دیگران که آشنایی چندانی با معارف اسلامی و آداب شرعی با بی اعتنایی و بی توجهی ما مواجه گردد، پس این دستورات برای کیست و چه کسی باید به آنها عمل کند؟! در روز قیامت، در قبال این سستی‏ها و کوتاهی‏ها چه پاسخی خواهیم داشت؟! البته شکی نیست که در وهله اول برای ما تحصیل علم واجب است؛ اما کسی نمی‏گوید تحصل علم را کنار نهیم و به انجام مستحبات بپردازیم، بلکه سخن در این است که ما می‏توانیم قدری از اوقاتی را که برای کارهای غیر ضروری و بعضاً بی فایده (نظیر: تماشای فیلم و سریال و مطالعه روزنامه) صرف می‏کنیم، بکاهیم و به نماز شب و انجام سایر مستحبات اختصاص دهیم. چه بسا ما زمان زیادی را صرف امور پوچ و بی فایده می‏کنیم و آن گاه با این که قرآن بر سجده‏های شبانه تأکید دارد، در قبال آن احساس خستگی و بی حوصلگی می‏کنیم. خداوند درباره مؤمنان و اولیای خود می‏فرماید: کانوا قلیلا من اللیل ما یهجعون. و بالاسحار هم یستغفرون آنان اندکی از شب را می‏خوابند و سحرگاهان به استغفار می‏پردازند.(104) هم چنین به رسولش فرمان می‏دهد که شب را به عبادت و راز و نیاز سپری کند و تنها اندکی از آن را به استراحت اختصاص دهد. (105) اما ما استراحت و خواب عمیق را بر عبادت و مناجات شبانه ترجیح می‏دهیم. خداوند خطاب به پیامبر صلی الله علیه و آله می‏فرماید:
و من اللیل فتهجد به نافلة لک عسی أن یبعثک ربک مقاماً محموداً؛ و پاسی از شب را زنده بدار، تا برای تو (به منزله) نافله‏ای باشد، امید که پروردگارت تو را به مقامی ستوده برساند.
در احوالات پیامبر صلی الله علیه و آله آمده است که آن حضرت پس از نیمه شب از خواب برخاستند و به مناجات و راز و نیاز و انجام بخشی از نماز شب می‏پرداختند. سپس مجدداً دقایقی به استراحت می‏پرداختند و دوباره از خواب برخاستند و به راز و نیاز و انجام بخش دیگری از نماز شب می‏پرداختند، و به همین ترتیب چند بار تا اذان صبح، پس از استراحت‏هایی کوتاه، بر می‏خاستند و به عبادت می‏پرداختند. این در حالی است که آن حضرت حتی در حال خواب نیز خدا را فراموش نمی‏کردند.
حال وقتی رسول خدا صلی الله علیه و آله این گونه بوده‏اند، آیا اگر ما لااقل ده دقیقه از آخر شب را به خواندن نماز شب اختصاص ندهیم. به آن حضرت جفا نکرده‏ایم؟ اجازه ندهیم وسوسه‏های شیطانی و بهانه تراشی‏ها و اشتغال و اهتمام به پاره‏ای امور، باعث کوتاهی در انجام نماز شب و توجه به خداوند گردد.
یکی از اساتید اخلاق مرحوم حاج آقا حسین فاطمی رحمةالله نقل می‏کردند که طلبه‏ای از مرحوم شیخ انصاری رحمةالله سؤال کرد: ارزش و ثواب مطالعه بیشتر است یا نماز شب؟ در آن زمان کشیدن قلیان شایع و رایج بود. از این رو مرحوم شیخ از آن طلبه می‏پرسند: تو قلیان می‏کشی؟ او در جواب می‏گوید: بله. شیخ می‏فرماید: به جای یکی از آن قلیان‏ها نماز شب بخوان.
بنابر این باید مراقب باشیم که شیطان ما را وسوسه نکند که استراحت را بر انجام نافله شب ترجیح دهیم و این توفیق بزرگ الهی را از دست بدهیم.
گرچه تکالیف و وظایف واجب ما بسیار است و فرصت نمی‏کنیم به همه آنها عمل نماییم، اما آیا نباید قدری از وقت خود را به خودسازی و نافله شب اختصاص دهیم؟ برای ما چه چیزی واجب‏تر و لازم‏تر از خودسازی و توجه به خداوند و یاد او است؟ آیا تأکیدها و توصیه‏های قرآن اهمیت این امور را نمی‏رساند؟ آیا برای این که ما پند بگیریم و به نافله شب و خودسازی و مناجات با خداوند تشویق و ترغیب شویم، حتماً باید شخص خاصی ما را بدان‏ها توصیه کند؟! آیا تأکید و توصیه قرآن کافی نیست؟! بای توصیه به سجده‏های طولانی شبانه و راز و نیاز با خداوند آیا توصیه‏ای بالاتر از توصیه خدا و قرآن وجود دارد؟! ما به دستور و توصیه‏ای بالاتر از توصیه خدا و قرآن وجود دارد؟! ما به دستور و بی شک مربی و معلمی والاتر از قرآن نیست، اما ما از آن غافلیم و در به در به دنبال کسانی هستیم که بسیار پایین‏تر از قرآن اند و اصولا مقایسه آنها با قرآن غلط است!
البته در آغاز برای ما دشوار است که وقت زیادی را برای نافله شب و مناجات شبانه اختصاص دهیم.از این رو باید با اهتمام و جدیت، حرکتی مستمر و طولانی در پیش گیریم تا به مرحله‏ای برسیم که چنان نماز شب و سجده‏های طولانی برای ما لذت بخش گردد که اگر ساعت‏ها بدان اختصاص دهیم باز هم احساس خستگی و کسالت نکنیم و نشاط و شادابی خویش را از دست ندهیم. چنان که در امور دنیوی نیز انسان به یکباره به مقصد نمی‏رسد و نیاز به تمرین و تلاش و حرکت دارد.
در هر صورت، سعی کنیم در هر مرحله‏ای که هستیم هر مقدار که از ما ساخته است انجام دهیم. اگر نمی‏توانیم یک ساعت به مناجات و نافله شب بپردازیم، ده دقیقه از نیمه شب را به آن اختصاص دهیم اگر موفق نمی‏شویم نماز شب را در وقت اداء بخوانیم، سعی کنیم بعد از نماز صبح آن را قضا کنیم. حتی می‏توانیم در حال حرکت و راه رفتن نافله شب را قضا کنیم. در آغاز نباید انتظار داشته باشیم که حالت توجه و حضور قلبی که اولیای خدا به هنگام ذکر خداوند دارند از ما ساخته باشد؛ و نباید به این بهانه که حالت توجه و اقبال قلب در ما نیست، از انجام آنچه که از ما ساخته است نیز خودداری کنیم؛ چه این که بین ما و آنها فرسنگ‏ها فاصله است.
تفاوت ذکر الله اکبری که امیرمؤمنان علیه‏السلام می‏گوید با ذکری که ما می‏گوییم از زمین تا آسمان است.ما اگر سالیان زیادی تلاش و تمرین کنیم و حرکتی طولانی و مستمر در راه تعالی و رسیدن به مقامات متعالی ذکر طی کنیم و در میانه راه توقف و عقب گرد هم نداشته باشیم، ممکن است اندکی به مقام ذکر آن حضرت نزدیک شویم. حال اگر در بین راه توقف کنیم و عقب گرد داشت باشیم و امروزمان بدتر از دیروز و امسالمان بدتر از پارسال باشد و به قساوت بیشتری مبتلا شویم، در این صورت امیدی به تکامل ما نیست و نمی‏توانیم در راه علی علیه‏السلام حرکت می‏کنیم و شیعه آن حضرت باشیم.