تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر سوره روم
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 30. روم آیه 21

آیه
وَمِنْ آیَاتِهِ أَن خَلَقَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجاً لِّتَسْکُنُواْ إِلَیْهَا وَ جَعَلَ بَیْنَکُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ
ترجمه
و از نشانه‏های او آن است که از جنس خودتان همسرانی برای شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید و میان شما و همسرانتان علاقه‏ی شدید و رحمت قرار داد؛ بی شک در این (نعمت الهی،) برای گروهی که می‏اندیشند نشانه‏های قطعی است.
نکته ها
یاد خداوند مایه‏ی آرامش دل و روح است، «بذکر اللّه تطمئن القلوب»**رعد، 28.*** و همسر مایه‏ی آرامش جسم و روان. «أزواجاً لتسکنوا الیها»**روم، 21.***

پیام ها
1- آفرینش، هدفدار است. «خلق لکم»
2- زن و مرد از یک جنس هستند. (بر خلاف پاره‏ای عقاید خرافی و تحقیرآمیز که زن را موجودی پست‏تر یا از جنس دیگر می‏پندارند.) «من أنفسکم»
3- همسر باید عامل آرامش باشد نه مایه‏ی تشنّج و اضطراب. «لتسکنوا الیها»
4- هدف از ازدواج، تنها ارضای غریزه‏ی جنسی نیست، بلکه رسیدن به یک آرامش جسمی و روانی است. «لتسکنوا الیها»
5 - نقش همسر، آرام بخشی است. «لتسکنوا الیها»
6- محبّت، هدیه‏ای الهی است که با مال و مقام و زیبایی به دست نمی‏آید. «جَعَلَ» (مودّت و رحمت، هدیه‏ی خدا به عروس و داماد است.)
7- هر کس با هر عملی که آرامش و مودّت و رحمت خانواده را خدشه‏دار کند، از مدار الهی خارج و در خطّ شیطان است. «جعل بینکم ...»
8 - رابطه‏ی زن و مرد، باید بر اساس مودّت و رحمت باشد. «مودّة و رحمة» (مودّت و رحمت، عامل بقا و تداوم آرامش در زندگی مشترک است.)
9- مودّت و رحمت، هر دو با هم کارساز است. (مودّت بدون رحمت و خدمت، به سردی کشیده می‏شود و رحمت بدون مودّت نیز دوام ندارد.) «مودّة و رحمة»
10- تنها اهل فکر می‏توانند به نقش سازنده‏ی ازدواج پی ببرند. «لقوم یتفکّرون»