تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نمونه، جلد7
آیت الله مکارم شیرازی با همکاری جمعی از فضلاء و دانشمندان‏‏‏‏‏

آیه 67 - 71

آیه و ترجمه

مَا کانَ لِنَبیٍ أَن یَکُونَ لَهُ أَسرَی حَتی یُثْخِنَ فی الاَرْضِ تُرِیدُونَ عَرَض الدُّنْیَا وَ اللَّهُ یُرِیدُ الاَخِرَةَ وَ اللَّهُ عَزِیزٌ حَکِیمٌ(67)

لَّوْ لا کِتَبٌ مِّنَ اللَّهِ سبَقَ لَمَسکُمْ فِیمَا أَخَذْتمْ عَذَابٌ عَظِیمٌ(68)

فَکلُوا مِمَّا غَنِمْتُمْ حَلَلاً طیِّباً وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِیمٌ(69)

یَأَیهَا النَّبیُّ قُل لِّمَن فی أَیْدِیکُم مِّنَ الاَسرَی إِن یَعْلَمِ اللَّهُ فی قُلُوبِکُمْ خَیراً یُؤْتِکُمْ خَیراً مِّمَّا أُخِذَ مِنکمْ وَ یَغْفِرْ لَکُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَّحِیمٌ(70)

وَ إِن یُرِیدُوا خِیَانَتَک فَقَدْ خَانُوا اللَّهَ مِن قَبْلُ فَأَمْکَنَ مِنهُمْ وَ اللَّهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ(71)

ترجمه :

67 - هیچ پیامبری حق ندارد اسیرانی (از دشمن ) بگیرد تا کاملا بر آنها پیروز گردد (و جای پای خود را در زمین محکم کند) شما متاع ناپایدار دنیا را می خواهید (و مایلید اسیران بیشتری بگیرید و در برابر گرفتن مالی آزاد کنید) ولی خداوند سرای دیگر را (برای شما) می خواهد و خداوند قادر و حکیم است .

68 - اگر فرمان سابق خدا نبود (که بدون ابلاغ، امتی را کیفر ندهد) مجازات بزرگی به خاطر چیزی که (از اسیران ) گرفتید به شما می رسید.

69 - اکنون از آنچه غنیمت گرفته اید حلال و پاکیزه بخورید و از خدا بپرهیزید، خداوند آمرزنده و مهربان است .

70 - ای پیامبر! به اسیرانی که در دست شما هستند بگو اگر خداوند خیری در دلهای شما بداند (و نیات نیک و پاکی داشته باشید) بهتر از آنچه از شما گرفته به شما می دهد، و شما را می بخشد، و خداوند آمرزنده و مهربان است .

71 - اما اگر بخواهند با تو خیانت کنند (موضوع تازه ای نیست ) آنها پیش ‍ از این (نیز) به خدا خیانت کردند و خداوند (شما را) بر آنها پیروز کرد و خداوند دانا و حکیم است .

@@تفسیر نمونه جلد 7 صفحه 243@@@
تفسیر :