تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر سوره لقمان
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 31. لقمان آیه 33

آیه
یَا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُواْ رَبَّکُمْ وَاخْشَوْاْ یَوْماً لَّا یَجْزِی وَالِدٌ عَن وَلَدِهِ وَ لَا مَوْلُودٌ هُوَ جَازٍ عَن وَالِدِهِ شَیْئاً إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ فَلَا تَغُرَّنَّکُمُ الْحَیَاةُ الدُّنْیَا وَلَا یَغُرَّنَّکُم بِاللَّهِ الْغَرُورُ
ترجمه
ای مردم! از پروردگارتان پروا کنید و بترسید از روزی که هیچ پدری مسئولیّت (اعمال) فرزندش را نمی‏پذیرد و هیچ فرزندی به جای پدرش قبول مسئولیّت نمی‏کند، قطعاً وعده‏ی خداوند حقّ است، پس زندگی دنیا شما را نفریبد و (شیطانِ) فریبکار، شما را نسبت به خدا فریب ندهد.
نکته ها
عبارتِ «لایَجْزی»، هم به معنای جزا و کیفر و پاداش است و هم به معنای کفایت و تکفّل، که در اینجا مراد معنای دوم است. «غَرور»، صیغه‏ی مبالغه، به معنای بسیار فریبنده است که مصداق روشن آن شیطان است وبه هر چیز یا کسی گفته می‏شود که انسان را می‏فریبد.
پیام ها
1- همه باید از خدا پروا داشته باشیم و از انواع انحرافات عقیدتی، اخلاقی و عملی بپرهیزیم. «یا ایّها النّاس اتّقوا ربّکم»
2- بهترین زاد و توشه برای روزی که حتّی پدر و فرزند به داد یکدیگر نمی‏رسند، تقواست. «اتّقوا ربّکم و اخشوا یوماً لایجزی والد...»
3- خطر قیامت جدّی است، لذا هشدارهای پی در پی لازم است. (دو بار امر و دو بار نهی در آیه آمده است: «اتّقوا - اخشوا - لاتغرّنّکم - لایغرّنّکم»)
4- روز قیامت، روز بزرگی است. (کلمه‏ی «یوماً»، نکره و با تنوین آمده، نشانه‏ی عظمت و بزرگی است.) «اخشوا یوماً»
5 - در قیامت، هرکس گرفتار عمل خویش است و عهده‏دار کار دیگری نیست. «لایجزی... شیئاً»
6- آنچه انسان را از قیامت غافل می‏کند، دنیا و شیطان فریبنده است. «فلاتغرّنّکم الحیاة الدنیا و لایغرّنّکم باللّه الغرور»
7- حَسَب و نَسَب، در قیامت کارایی ندارد. «لایجزی والد - و لامولود» (وقتی پدر وفرزند به فریاد یکدیگر نمی‏رسند، حساب دیگران روشن است)
8 - ترس از قیامت، مانع فریفتگی انسان به زندگی دنیاست. «اخشوا یوماً... و لایغرّنّکم باللّه الغرور»
9- شیطان در بعضی اوقات، حتّی در مقدّس‏ترین امور برای فریب افراد استفاده می‏کند. «و لایغرّنّکم باللّه الغرور»
قیامت، روز تنهایی‏
خداوند، حکیم است و خدایِ حکیم، ساخته‏ی خود را نابود نمی‏کند. دنیا، خانه‏ای است که مهندسش آن را خراب می‏کند تا، بنای بهتری بسازد. بنا بر روایات؛ مرگ، تغییر لباس، تغییر منزل و مقدّمه‏ای برای تکامل و زندگی ابدی است.
به علاوه عدالتِ خداوند، وجود قیامت را برای انسان ضروری می‏کند، زیرا ما خوبان و بدانی را می‏بینیم که در دنیا به پاداش و کیفر نمی‏رسند، بنابراین خداوند عادل باید سرای دیگری را برای آن پاداش و کیفر آنها قرار دهد.
گرچه گاه و بیگاه کیفر و پاداشهایی در دنیا مشاهده می‏شود، ولی جایگاه بسیاری از اعمال تنها قیامت است، زیرا در بعضی موارد امکان آن در دنیا وجود ندارد. مثلاً کسی که در راه خدا شهید شده، در دنیا حضور ندارد تا پاداش بگیرد و یا کسی که افراد زیادی را کشته، در دنیا امکان تحمّل بیش از یک کیفر را ندارد.
علاوه بر آنکه رنج و کیفر خلافکار در دنیا به تمام بستگان بی‏تقصیرش نیز سرایت می‏کند، پس باید پاداش و کیفر در جایی باشد که به دیگران سرایت نکند.
جمع شدن ذرّات پخش شده‏ی مردگان نیز کار محالی نیست. همان گونه که ذرّات چربیِ پخش شده در مَشکِ دوغ، در اثر تکانِ مَشک، یکجا جمع می‏شود، خداوند نیز با تکان شدید زمین، اجزای همه‏ی مردگان را یکجا جمع می‏کند. «اذا زلزلت الارض زلزالها . و أخرجت الارض أثقالها»**زلزال، 1 - 2.*** بگذریم که خود ما نیز از یک تک سلول آفریده شده‏ایم که این سلول نیز از ذرّات خاکی است که تبدیل به گندم، برنج، سبزی و... شده و به صورت غذای والدین و سپس نطفه و سرانجام به شکل انسانی کامل در آمده است.
آنچه در این آیه مورد توجّه قرار گرفته، صحنه‏ی دلخراشی است که پدر نمی‏تواند کاری برای فرزند خود انجام دهد. در موارد دیگر قرآن، صحنه‏هایی مطرح شده که اگر آن آیات را یکجا بنگریم غربت، ذلّت و وحشت انسان را درک خواهیم کرد:
در آن روز، نه مال به فریاد انسان کافر می‏رسد و نه فرزند. «یوم لاینفع مال و لابنون»**شعراء، 88.***
در آن روز، دوستان صمیمی کفّار از حال یکدیگر نمی‏پرسند. «و لایسئل حمیم حمیاً»**معارج،10.***
در آن روز، پشیمانی و عذرخواهی برای کافر سودی ندارد. «و لایؤذن لهم فیعتذرون»**مرسلات، 36.***
در آن روز، نسبت‏ها و آشنایی‏ها برای کافر سودی ندارند. «فلاانساب بینهم یومئذ»** مؤمنون، 101.***
در آن روز، وسیله‏ها و سبب‏ها برای کافر از کار می‏افتد. «تَقطّعت بهم الاسباب»**بقره، 166.***
به هر حال، آن روز، روز غربت و تنهایی انسان است.