تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر سوره لقمان
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 31. لقمان آیه 34

آیه
إِنَّ اللَّهَ عِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَیُنَزِّلُ الْغَیْثَ وَیَعْلَمُ مَا فِی الْأَرْحَامِ وَ مَا تَدْرِی نَفْسٌ مَّاذَا تَکْسِبُ غَداً وَمَا تَدْرِی نَفْسٌ بِأَیِ‏ّ أَرْضٍ تَمُوتُ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ
ترجمه
بی‏گمان آگاهی از زمان (برپایی قیامت) مخصوص خداست، و اوست که باران را نازل می‏کند، و آنچه را در رحم‏هاست می‏داند، و هیچ کس نمی‏داند که فردا چه به دست می‏آورد، و هیچ کس نمی‏داند که در چه سرزمینی می‏میرد، همانا خداوند علیم و خبیر است.
نکته ها
علم به زمان وقوع مرگ و قیامت، مخصوص خداست. اگر انسان‏ها بدانند که مرگ آنها دور است و قیامت به این زودی برپا نمی‏شود، مغرور شده و بیشتر به گناه آلوده می‏شوند و اگر بدانند که قیامت به زودی برپا می‏شود، وحشت کرده و دست از کار و فعالیّت بر می‏دارند، بنابراین ما که زمان مرگ و قیامت را نمی‏دانیم باید همواره آماده باشیم.
علم به نوزادنِ در رحمِ مادران، مخصوص خداست. گرچه دستگاه‏ها و آزمایش‏های علمی امروز نشان می‏دهند که جنین پسر است یا دختر؛ امّا علم خداوند ازلی و نامحدود است؛ علاوه بر این، علم به «ما فی الارحام» تنها مربوط به پسر یا دختر بودن جنین نیست، بلکه استعدادها، حالات، روحیّات، و صدها دانستنی دیگر را نیز شامل می‏شود که با هیچ دستگاه و آزمایش و امکانات بشری، قابل دست‏یابی نیست.
حضرت علی‏علیه السلام می‏فرماید: «عرفتُ اللّه بِفَسخِ العَزائم و حلّ العقود»**نهج‏البلاغه، حکمت 250.***، خدا را با شکسته شدن اراده‏ها و تغییر تصمیم‏ها شناختم.
حضرت علی‏علیه السلام ذیل آیه فرمودند: «مِن قَدَم الی قَدَم»**من‏لایحضر، ج‏1، ص‏139.***، یعنی انسان یک گام که بر می‏دارد، از گام آینده‏ی خود خبر ندارد.
پیام ها
1- علم بشر محدود است و قابل مقایسه با علم بی‏نهایت خداوند نیست. «یعلم... ما تدری نفس»
2- برنامه‏ریزی، تدبیر و تنظیم امور لازم است؛ امّا قدرتی مافوق در کار است که انسان نمی‏داند فردا چه می‏شود. «و ما تدری نفس ماذا تکسب غداً»
3- هیچ کس به زمان و مکان مرگ خویش آگاه نیست. «و ما تدری نفس بأی ارض تموت» (اگر در روایات می‏خوانیم که فلان ولیّ خدا، مکان یا زمانِ فوت یا شهادت خود را می‏دانست، آگاهی و علمی است که از طرف خداوند به او عطا شده است، وگرنه به طور استقلالی هیچ کس خبر ندارد.)
4- به گفته‏ی کاهنان، فال بینان، کف بینان و پیشگویان در مورد آینده‏ی خود اعتماد نکنیم. «و ما تدری نفس ماذا تکسب غداً»
5 - انسانی که نه از مرگ خود خبر دارد، نه از موقعیّت فردای خود، چرا مغرور است؟ «ما تدری نفس...»
6- انسان باید همواره آماده‏ی حضور در صحنه و پاسخ‏گویی باشد. «و ما تدری نفس بایّ ارض تموت»
پروردگار!
قرآن را نور ما، قانون ما، امید ما، منطق ما، مایه‏ی تعقّل و تفکّر ما، موعظه‏ی ما، شفای ما، آرامش ما و نجات ما قرار بده.