تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر سوره فاطر
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 35. فاطر آیه 45

آیه
وَلَوْ یُؤَاخِذُ اللَّهُ النَّاسَ بِمَا کَسَبُواْ مَا تَرَکَ عَلَی‏ ظَهْرِهَا مِن دَآبَّةٍ وَ لَکِن یُؤَخِّرُهُمْ إِلَی‏ أَجَلٍ مُّسَمّیً فَإِذَا جَآءَ أَجَلُهُمْ فَإِنَّ اللَّهَ کَانَ بِعِبَادِهِ بَصِیرَاً
ترجمه
و اگر خداوند مردم را به سزای آن چه انجام داده‏اند مؤاخذه نماید، هیچ جنبنده‏ای روی زمین باقی نمی‏ماند، ولی (سنّت خداوند بر آن است که) مردم را تا مدّتی معین مهلت دهد (تا خود را اصلاح نمایند)، پس همین که مدّتشان به سر آمد (آنان را مؤاخذه می‏کند.) و همانا خداوند به (احوال) بندگان خود بیناست (و هر کس را به مقتضای کردارش جزا می‏دهد).
نکته ها
امام سجّاد علیه السلام در مناجات خود می‏گوید: «کان جزائی فی اول ما عصیتک النار»**صحیفه سجادیه، دعای 16.*** خداوندا جزای من در اولین گناهی که کردم آتش بود و هر چه زنده مانده‏ام لطف و مهلت تو نسبت به من است که شاید من توبه کنم.

پیام ها
1- گر حکم شود که مست گیرند - در شهر هر آن که هست گیرند.
«و لو یؤاخذ اللّه الناس... ماترک... من دابّة»
2- گناهی کیفر دارد که با علم و عمد انجام گیرد. «یؤاخذ... بما کسبوا»
3- فلسفه تأخیر کیفر مردم از دنیا به قیامت، بقای نسل بشر و تداوم حیات در کره زمین است. مردم اگر با گناه هلاک شوند بشری باقی نخواهد ماند و نسل منقرض خواهد شد «ما ترک علی ظهرها من دابّة»
4- خداوند، صبور و اهل عفو و مغفرت و مهلت دادن است و مردم را فوری در دنیا به جرم عملکرد بد آنان مجازات نمی‏کند. «یؤخّرهم الی أجل مسمّیً»
5 - مرگ و میرها و فرصت‏ها و مهلت‏ها، با اراده‏ی الهی و دارای نظم و حساب و کتاب است. «یؤخّرهم الی أجل مسمّیً»
6- مدّت عمر انسان، از پیش تعیین شده است. «اجلٍ مُسمّی»
7- مهلت خداوند به بندگان گنه‏کار و تأخیر مجازات آنان تا قیامت از سنّت‏ها و برنامه‏های الهی است. «یؤخّرهم الی أجل مسمّیً»
8 - مهلت دادن خداوند به گنه‏کاران کاری عالمانه است. «بعباده بصیراً»
(ده‏ها میلیون نفر سال‏ها بعد از گناه توفیق توبه پیدا کرده‏اند و خلافکاری خود را اصلاح نموده‏اند که اگر خداوند کیفر آنان را فوری می‏داد همه دوزخی می‏شدند.)