تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر سوره فاطر
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 35. فاطر آیه 40

آیه
قُلْ أَرَءَیْتُمْ شُرَکَآءَکُمُ الَّذِینَ تَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ أَرُونِی مَاذَا خَلَقُواْ مِنَ الْأَرْضِ أَمْ لَهُمْ شِرْکٌ فِی السَّمَوَاتِ أَمْ آتَیْنَاهُمْ کِتَاباً فَهُمْ عَلَی‏ بَیِّنَتٍ مِّنْهُ بَلْ إِن یَعِدُ الظَّالِمُونَ بَعْضُهُم بَعْضاً إِلَّا غُرُوراً
ترجمه
بگو: آیا شریکان خویش را که به جای خداوند می‏خوانید دیده‏اید؟ به من نشان دهید که چه چیزی را از زمین آفریده‏اند، یا برای آنان در (آفرینش) آسمان‏ها مشارکتی است؟ یا به آنان کتابی داده‏ایم که ایشان، دلیل و حجّتی از آن بر شرک خود دارند؟ (نه، هیچ کدام نیست،) بلکه ستمکاران تنها بر اساس وعده‏ای (دروغی) که بعضی‏شان به بعضی دیگر (در مورد شفاعت) می‏دهند یکدیگر را فریب می‏دهند.
پیام ها
1- پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله مأمور به گفتگو با مخالفان بود. «قل»
2- با سؤال، وجدان‏ها را بیدار کنید. «ءرأیتم - ارونی ماذا خلقوا»
3- اسلام دین منطق است. «ءرأیتم - ارونی - فهم علی بیّنة»
4- تحدّی و مبارزه‏طلبی، تنها در کتاب تشریع نیست که می‏فرماید: «فأتوا بسورة» بلکه در مورد آفرینش و کتاب تکوین نیز هست. «ارونی ماذا خلقوا»
5 - مشرکان، هیچ منطقی ندارند. نه عقلی «ماذا خلقوا» و نه نقلی «ام آتیناهم کتاباً»
6- هر جا منطق و بیّنه نباشد، فریب است. «ان یعد... الاّ غرورا»
7- مشرکان ظالمند. «یعد الظالمون» وعده‏ی ظالمان، فریب و شعارهای آنان فریبنده است. «الاّ غرورا»
8 - شرک بر تبلیغات و وعده‏های فریبکارانه استوار است. «ان یعد الظالمون بعضهم بعضا الاّ غرورا»
9- فریب از هر کس می‏تواند باشد. «بعضهم بعضا» گاهی افراد ضعیف و عادی با تملق و چاپلوسی افراد بالاتر را به انحراف می‏کشانند و گاهی افراد قوی با تهدید و تطمیع و وعده‏ها و شعارهای دروغین مردم را به اطاعت بی چون و چرای خود وادار می‏کنند. «یعد الظالمون بعضهم بعضاً»