تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر سوره فاطر
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 35. فاطر آیه 42

آیه
وَأَقْسَمُواْ بِاللَّهِ جَهْدَ أَیْمَانِهِمْ لَئِن جَآءَهُمْ نَذِیرٌ لَّیَکُونُنَّ أَهْدَی‏ مِنْ إِحْدَی الْأُمَمِ فَلَمَّا جَآءَهُمْ نَذِیرٌ مَّا زَادَهُمْ إِلَّا نُفُوراً
ترجمه
و (مشرکان) با سخت‏ترین سوگندها، به خدا سوگند یاد کردند که اگر هشدار دهنده‏ای به سراغشان بیاید از هر یک از امّت‏های دیگر هدایت یافته‏تر شوند؛ پس همین که هشدار دهنده‏ای برایشان آمد، جز نفرت (از حقّ) چیزی بر آنان نیفزود.
نکته ها
در تفاسیر می‏خوانیم: مشرکان وقتی شنیدند که هرگاه پیامبری برای یهودیان می‏آمد آنها لجاجت می‏کردند؛ سوگند یاد کردند و گفتند: ما چنین نیستیم، اگر پیامبری برای ما بیاید بدون لجاجت تسلیم او را می‏پذیریم، و از دیگر امّت‏ها زودتر و بهتر هدایت خواهیم شد ولی همین که پیامبر به سراغشان آمد جز نفرت چیزی از خود نشان ندادند.
خدا نکند کسانی که در انتظار حضرت مهدی (عجّل اللّه تعالی فرجه الشریف) به سر می‏برند و می‏گویند: اگر بیاید ما چنین و چنان خواهیم کرد، هنگامی که تشریف بیاورند در برابرش جبهه بگیرند.
پیام ها
1- مشرکان، خدا را قبول داشتند و او را مقدّس می‏شمردند و به او سوگند یاد می‏کردند. «اقسموا باللّه»
2- به هر سوگندی نمی‏توان اعتماد کرد. «اقسموا باللّه - فلمّا جاءهم...»
3- به عمل کار بر آید، به سخنرانی نیست. ادّعا زیاد ولی عمل کم است. «اقسموا - الاّ نفورا»
4- برای هدایت مردم، بشارت و انذار هر دو لازم است، لیکن برای جامعه‏ی منحرف انذار مهم‏تر است. (کلمه‏ی «نذیر» دو بار آمده است)