تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر سوره فاطر
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 35. فاطر آیه 29

آیه
إِنَّ الَّذِینَ یَتْلُونَ کِتَابَ اللَّهِ وَأَقَامُواْ الصَّلاةَ وَأَنفَقُواْ مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرّاً وَعَلَانِیَةً یَرْجُونَ تِجَارَةً لَّن تَبُورَ
ترجمه
همانا کسانی که کتاب خدا را تلاوت می‏کنند و نماز بر پا می‏دارند و از آن چه ما روزیشان کرده‏ایم، پنهان و آشکار انفاق می‏کنند، به تجارتی دل بسته‏اند که هرگز زوال نمی‏پذیرد.
نکته ها
در آیه قبل سخن از این بود که تنها علما خشیت الهی دارند، گویا این آیه سیمای علمای واقعی را شرح می‏دهد که آنان: اُنس با قرآن دارند. نماز به پا می‏دارند و انفاق آنان خالصانه است زیرا هم عَلَنی انفاق می‏کنند و هم پنهانی و اگر ریاکار بودند تنها علنی انفاق می‏کردند.
«تبور» از «بوار» به معنای کسادی شدید در تجارت است. از آنجا که این امر موجب فساد و نابودی است به هلاکت هم بوار گفته می‏شود.
در آیه قبل «یخشی اللّه» مطرح شد و در این آیه «یرجون»؛ آری، مردان خدا میان خوف و رجا هستند.**تفسیر اطیب‏البیان.***
در قرآن بارها نماز و قرآن، در کنار هم مطرح شده‏اند:
«یتلون کتاب اللّه و اقاموا الصلاة»**فاطر، 29.*** کتاب خداوند را تلاوت می‏کنند و نماز به پا می‏دارند.
«یمسّکون بالکتاب و اقاموا الصلاة»**اعراف، 170.*** به کتاب آسمانی تمسک می‏کنند و نماز به پا می‏دارند.
«اتل ما اُوحی الیک من الکتاب و اقم الصلاة»**عنکبوت، 45.*** آنچه از کتاب به سوی تو وحی شده تلاوت کن و نماز به پا دار.
امتیازات تجارت با خدا
1- آنچه از سرمایه داریم، (سلامتی، علم، عمر، آبرو، مال و...) از اوست پس به خود او بفروشیم. آری، اگر فرزندی زمین و مصالح و پولی از پدر گرفت و منزلی ساخت بعد افرادی خریدار منزلش شدند که یکی از آنان همان پدر بود، عقل و وجدان می‏گوید خانه را به پدر بفروشد، زیرا خود فرزند و تمام دارایی‏هایش از اوست و فروش به بیگانه جوانمردی نیست.
2- خداوند به بهای بهشت ابدی می‏خرد، ولی دیگران هر چه بخرند، ضرر و خسارت است، چون ارزان می‏خرند و زودگذر است.
3- خداوند کم را می‏پذیرد، «فمَن یَعمل مثقال ذرّة» ولی دیگران کم را نمی‏پذیرند.
4- خداوند، از روی عفو و اغماض، عیب جنس را می‏پوشاند و با همان نواقص می‏خرد. در دعای بعد از نماز می‏خوانیم: خداوندا! اگر در رکوع و سجود نمازم خلل و نقصی است نادیده بگیر و نمازم را قبول فرما. در دعای ماه رجب می‏خوانیم: «خاب الوافدون علی غیرک و خسر المتعرّضون الاّ لک»**مفاتیح الجنان.*** یعنی باختند کسانی که در خانه غیر تو آمدند و خسارت کردند کسانی که به سراغ دیگران رفتند.
پیام ها
1- تلاوت قرآن (گرچه مستحب است،) امّا قبل از واجبات آمده است. «یتلون... اقاموا... انفقوا»
2- فکر و فرهنگ، مقدّمه‏ی عمل است. «یتلون کتاب اللّه - اقاموا الصلاة»
3- کسی که عاشقانه مکتب را بپذیرد، نماز و انفاقش قطعی است. (تلاوت کتاب به صورت مضارع آمده که نشانه تداوم عمل و علاقه به تلاوت است، «یتلون» ولی نماز و انفاق به صورت ماضی آمده که نشانه قطعی بودن انجام آن است.) «اقاموا - انفقوا»
4- نماز، باید با رسیدگی به محرومان همراه باشد. «اقاموا - انفقوا»
5 - دارائی‏های انسان، داده الهی است. «رزقناهم»
6- اگر توجّه داشته باشیم که دارائی‏های ما از خداوند است، در انفاق، بخل نمی‏ورزیم. «انفقوا مما رزقناهم»
7- بخشی از داده‏ها انفاق شود، باقی برای خودتان است. «مما رزقناهم» (کلمه «مِن» به معنای بعضی است)
8 - مورد انفاق، تنها مال نیست بلکه از علم و آبرو و قدرت نیز باید به مردم کمک کرد. «ممّا رزقناهم»
9- انفاق، هم سری باشد هم آشکارا. (در انفاق پنهان، خلوص آدمی رشد می‏کند و در انفاق آشکار، مردم تشویق می‏شوند.) «سرّاً و علانیة» البتّه انفاق مخفیانه برتری دارد، لذا نام آن قبل از انفاق علنی برده شده است. «سرّاً و علانیة»
10- امید به رستگاری، باید با فکر و عمل و انفاق همراه باشد وگرنه امید بدون کار، پنداری بیش است. «یتلون، اقاموا، انفقوا، یرجون»
11- با داشتن علم و خشیت الهی (که در آیه قبل بود) و با تلاوت قرآن و اقامه نماز و کمک به محرومان، باز هم خود را مستحقّ ندانید، تنها امیدوار باشید. «یرجون»
12- در معامله با خدا، حتّی یک درصد زیان نیست. «تجارة لن تبور»
13- گمان نکنید با انفاق، مال شما تمام می‏شود. «تجارة لن تبور»
14- در فرهنگ اسلام، دنیا بازار است و انسان فروشنده و نعمت‏های الهی، سرمایه و انتخاب مشتری با انسان است. او می‏تواند با خدا معامله کند و می‏تواند غیر خدا را انتخاب کند.