تربیت
Tarbiat.Org

زکات
حاج شیخ محسن قرائتی

اهمیت زکات

علمای اسلم زکات را از ضروریت دین و منکر آن را کافر دانسته‏اند.
روزی امام صادق (علیه السلام) آداب و نحوه گرفتن زکات را که در نامه 25 نهج البلاغه نیز آمده است، از قول حضرت علی (ع) نقل فرمود. سپس گریه کرد و فرمود: به خدا سوگند حرمت‏ها را شکستند و به کتاب خدا و سنت پیامبرش عمل نکردند.(91)
زکات، درمان دردهای اقتصادی جامعه است و همان گونه که اگر برای عضوی از بدن کسی ناراحتی پیش بیاید او را از حرکت می‏اندازد، در جامعه نیز اگر گروهی با مشکلات روبرو شوند، حرکت آن جامعه فلج می‏شود و زکات برای حل مشکلات جامعه است.
امام رضا (علیه السلام) فرمود: خداوند به من نعمتهایی داده است که دائما نگران آن هستم تا حقوقی را که خداوند نسبت به آنها بر من واجب کرده است پرداخت کنم. سوال شد: شما نیز با آن مقام بزرگی که دارید به خاطر تأخیر زکات از خدا می‏ترسید؟ فرمود: بله.(92)
امام صادق (علیه السلام) فرمود: خداوند بر این امت چیزی را سخت‏تر از زکات واجب نکرده است و اکثر هلاکت‏های امت‏ها به خاطر نپرداختن آن است.(93)
همچنین قرآن می‏فرماید: هنگامی که صالحان به حکومت برسند، اولین برنامه آنان اقامه نماز و پرداخت زکات و امر به معروف و نهی از منکر است.(94)
رسول خدا (علیه السلام) سوگند یاد کرد که جز مشرک کسی در مورد پرداخت زکات خیانت نمی‏کند.(95)
و نیز فرمود: یا علی! ده گروه از امت من کافر می‏شوند که یکی از گروهها کسانی هستند که زکات نمی‏پردازند.
رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در آخرین خطبه خود فرمود: ای مردم! زکات اموال خود را بپردازید. پس هر کس زکات نپردازد، برای او نه نمازی است و نه حجی و نه جهادی.(96)
در روایات متعددی زکات به عنوان یکی از پایه‏های دین اسلام شمرده شده است و فرموده‏اند: بنای دین اسلام بر پنج چیز استوار شده است: بر نماز، حج، زکات، روزه و ولایت.