تربیت
Tarbiat.Org

زکات
حاج شیخ محسن قرائتی

در کنار نظریه اکثریت

در کنار نظریه قرین بخ تنفتق مراجع تقلید، بعضی از علما و دانشمندان نظر دیگری دارند که به آن اشاره می‏کنیم. این افراد میگویند: دلیل وجوب زکات فقر زدایی است و تا فقر هست باید زکات را از اجناس دیگر نیز بگیریم تا فقر به کلی ریشه کن شود و در پرداخت زکات، تفاوتی میان گندم و جو و سایر اجناس نیست، بلکه آنچه مهم است، ریشه کنی فقر است.
این افراد شواهدی نیز برای سخن خود می‏آورند از جمله در روایات می‏خوانیم: اگر مشکل فقرا حل نمی‏شد، خداوند در مال اغنیا سهم بیشتری برای فقرا قرار می‏داد، پس محور زکات حل مشکل فقرا است و چون با پرداخت زکات نه چیز این مشکل حل نمی‏شود، باید از اجناس دیگر نیز زکات گرفته شود.
در روایات میخوانیم رسول خدا (صلی الله علیه و آله) زکات را از غیر این نه چیز عفو فرمود. کلمه عفو نشان می‏دهد که دامنه زکات در ابتدا گسترده بوده است، ولی در زمان پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) چون با پرداخت زکات نه چیز مشکل فقرا حل می‏شد، حضرت زکات باقی اجناس را عفو کردند و این عفو حکومتی، تنها برای زمان خاصی است و لذا بعد از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) حضرت علی (علیه السلام) برای اسب‏ها زکات تعیین کرد. بنابراین دست حاکم اسلامی برای کم و زیاد کردن اقلام مشمول زکات باز است و هر گاه تعداد فقرا زیاد شد، حاکم اسلامی می‏تواند بر چیزی زکات قرار دهد و اگر مشکل فقرا حل شد، می‏تواند زکات جنسی را عفو کند.
ما به همین مقدار اشاره اکتفاو دامنه این بحث را جمع می‏کنیم و بررسی آن را به حوزه‏های علمیه واگذار می‏کنیم و همین قدر می‏گوئیم که:
اولا: حل مشکل فقر، تنها از راه گرفتن زکات نیست، بلکه راههای دیگری نظیر خمس، انفاقات، کفارات، قرض الحسنه، ایجاد شرکت‏های تعاونی، اشتغال، مضاربه و امثال آن نیز هست.
ثانیا: باید فرهنگ ساده زیستی و زهد و قناعت و صرفه جویی و مصرف صحیح در مردم زنده شود تا میلیون‏ها نفر به خیال فقر ناله نزنند و توقع نداشته باشند که از کار کم، نان زیاد بخورند.