تربیت
Tarbiat.Org

زکات
حاج شیخ محسن قرائتی

چهارم: و المؤلفة قلوبهم

سهمی از زکات باید در راه تثبیت عقائد مردم از راه ایجاد روابط حسنه و جذب قلوب آنان مصرف شود. از قدیم گفته‏اند هر گردوئی گرد است، ولی هر گردی گردو نیست، هر مؤمنی مسلمان هست، ولی هر مسلمانی مؤمن نیست. بسیارند کسانی که مسلمان هستند، یعنی از شرک دورند و در مدار توحید قرار دارند، اسلام برای آنکه دست این افراد را بگیرد و به مراحل بالاتر ببرد، راه هایی را مطرح کرده است از جمله:
1- احترام به مال و جان و آبرو و ناموس آنان و اینکه همه مردم باید حقوق یک برادر دینی را در حق آنان مراعات نمایند.
2- مشورت با آنان، دفاع از آنان، تعلیم آنان، رفت و آمد با آنان و دیدار و زیارت آنان.
3- یکی از راه‏های جذب این افراد همین است که سهمی از زکات برای کمک یا توسعه در زندگی آنان صرف شود تا با این عمل معرفت و شناخت در جان آنان تثبیت شود. کسانی که با اسلام داغ شده‏اند، باید با محبت‏ها پخته شوند، دیگر خام نمی‏شود.
کسانی که به امروز فقط به اسلام شده‏اند یدخلون فی دین الله، با این گونه رفتارها و محبت‏ها، اسلام در درون و جان آنان جای می‏گیرد. آری، فرق است میان کسانی که داخل در اسلام شده‏اند یا اسلام و ایمان در روح آنان داخل شده باشد.
امام باقر (علیه السلام) فرمود: مراد از مؤلفة قلوبهم گروهی هستند که توحید را پذیرفته و از مدار شرک خارج شده‏اند، ولی هنوز معرفت محمد (صلی الله علیه و آله) در قلبشان رسوخ نکردن است. پس پیامبر اسلام و بعد از آن حضرت مؤمنان باید سهمی از زکات را صرف این گونه افراد نمایند تا محبت و معرفت در آنان تثبیت شود.(143) صد حیف که ابر قدرت‏ها با فرستادن کتاب‏ها، کشیش‏ها، داروها، کارشناس‏ها، دعوت نامه‏ها، بورسیه‏ها، هیئت‏های علمی و فنی و صدها راه دیگر برای توسعه فکر غلط خود، یا فروش اجناس خود، یا خودنمائی و یا سلطه گری، سایه شوم خود را بر کشورها گسترش داده‏اند، هجرت‏ها کرده‏اند، کنگره‏ها گرفتند، توطئه‏ها کردند، افرادی را با زور پول، تهدید، وعده و وعید خریدند، به اسم جهانگرد وجب به وجب سرزمینهای ما را گشتند و به اسم کارشناس فنی، اقتصاد ما و به اسم کارشناس نظامی، قوای مسلح ما را زیر نظر گرفتند و بدتر از همه اینکه از بودجه خود ما علیه خود ما کارکردند، ولی متأسفانه مسلمانان با داشتن ده‏ها فرمان به سیر و سفر، به هجرت و تبلیغ، به فراگیری علوم از شرق و غرب از گهواره تا گور و از زمین تا ثریا در خواب غفلت فرو رفته‏اند.
فراموش نکنیم که حضرت علی (علیه السلام) در روزهای آخر عمر مبارکشان با ناله می‏فرمود: مبادا دیگران در عمل به اسلام از شما جلو بیفتند.
اگر ما امروز با پرداخت حق الهی دل افراد ضعیف را جذب کنیم، تمام توطئه‏ها و تبلیغات و تهاجمات دشمن را خنثی خواهیم کرد.